ویژگی رهبران موفق کسب و کارها

 

رهبران موفق

۱) صداقت، صداقت و صداقت

عالی ترین و مهم ترین ویژگی یک رهبر خوب، صداقت است. بدون صداقت، نمیتوان در یک گروه، در یک زمین فوتبال، در یک ارتش یا در یک شرکت انتظار موفقیت داشت. صداقت و راستی یک پایه مهم برای یک رهبر خوب و موفق است. نمیتوان انتظار داشت تا یک گروه یا مجموعه ای از نیروهای صادق داشت بدون آنکه خود صادق نبود.

۲) اعتماد به نفس

برای اینکه یک رهبر مؤثر باشید، باید به اندازه کافی اطمینان داشته باشید که دیگران از شما پیروی میکنند. اگر در مورد تصمیمات و دستورات خود مطمئن نیستید، مطمئن باشید که دیگر نیروها نیز از شما حرف شنوی نخواهند داشت. به عنوان یک رهبر خوب شما باید اعتماد به نفس داشته باشید، برخی اوقات تند و قاطع باشید که در نهایت از میزان حرف شنوی افراد اطمینان حاصل کنید. این بدان معنی نیست که بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشید و لازم است تا به اندازه ای که تبعیت سایرین حفظ شود اعتماد به نفس داشته باشید.

۳) الهام بخش بودن

یکی از دشوارترین کارها برای یک رهبر، ترغیب دیگران به پیروی کردن است. این امر تنها در صورتی ممکن است که شما در موارد مختلف واکنش ها، رفتارها و تصمیماتی نشان دهید که برای سایرین به وضوح قابل مشاهده کردن باشد. این رفتارهای الهام بخش در طول زمان و در برابر رویدادهای مختلف رفته رفته به عنوان یک الگو برای سایرین خواهد شد. الهام بخش بودن به شما این امکان را میدهد تا در چالش های فعلی و آینده بتوانید به خوبی شرایط را رهبری و هدایت کنید.

۴)  تعهد و اشتیاق

تیم ها و مجموعه ای که بر آن رهبری میکنید به شما نگاه میکنند پس لازم است تا اشتیاق و تعهد خود را به موضوعات قابل توجه و مهم به خوبی نشان دهید. معمولاً به هر اندازه که شما درگیر موضوعات مربوط به مجموعه باشید آنها نیز خود را درگیر خواهند کرد. همچنین دیگران سعی میکنند به شما کمک کنند و نقش ها و وظایف خود را به بهترین شکل ایفا کنند. به بیان دیگر، تعهد و اشتیاق شما تزریق انگیزه و انرژی به سایرین است تا بتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند.

۵)  ارتباط خوب

تا زمانی که Vision یا چشم انداز خود یا سازمان را به روشنی برای تیم خود تشریح و تصویرسازی نکنید نمیتوان انتظار تحقق اهداف استراتژیک سازمان را داشت. به عبارت دیگر اگر نتوانید پیام خود را به شکلی مؤثر به تیم خود منتقل کنید هرگر نمیتوانید یک رهبر خوب باشید. کلمات این قدرت را دارند که به سایرین انگیزه داده و انرژی لازم برای حرکت در مسیر تحقق برنامه ها را جاری کند. اگرچه رفتارها، نگاه و عملکرد شما نیز به اندازه صحبت های شما سازنده خواهند بود. بنابراین از برقراری ارتباط مؤثر با افراد تیم خود برای جاری شدن انرژی در آنها غافل نشوید.

۶) توانایی تصمیم گیری

جدا از آینده نگر بودن، بسیار مهم است که یک رهبر توانایی تصمیم گیری درست در زمان مناسب را داشته باشد. تصمیمات اخذ شده توسط رهبران تأثیر عمیقی بر سایرین خواهد داشت. یک رهبر پیش از تصمیم گیری باید بطور کامل فکر کرده و همه جوانب را در نظر بگیرد.

۷) مسئولیت پذیری

هنگامی که پاسخگویی بر عهده رهبر است به همان اندازه مسئولیت پذیری نیز بر عهده رهبر است.

مسئولیت پذیری و ضرورت توجه به آن برای سایر نیروهای سازمان نیز وجود دارد چراکه آنها نیز به اندازه خودشان در قبال تصمیم گیری ها و رفتارهای خود مسئولیت دارند. اما تصمیمات رهبران به خاطر میزان اثرگذاری در کلیت سازمان و نیز سایر نیروهای سیستم بسیار بیشتر حائز اهمیت هستند. یک رهبر موفق هم تصمیم گیری خوبی دارد هم مسئولیت عواقب تصمیم خود را میپذیرد اما یک رهبر ناموفق تصمیم گیری میکند اما معمولاً عواقب منفی تصمیم خود را به گردن سایرین می اندازد.

۸) تقسیم کارها و رشد دادن نیروها

برخی از رهبران فکر میکنند که لازم است تا همه کارها را شخصاً انجام دهند. این یکی از گردابهای یک رهبر است. به عبارت دیگر وسواس داشتن رهبران برای کنترل و انجام همه امور نشان دهنده یک رهبری نادرست است. بنابراین رهبران موفق سعی میکنند تا نسبت به واگذاری امور به دیگران و گزارش گیری و نظارت بر امور سرمایه گذاری کنند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که کارها را چگونه، به چه کسی، در طی چه ظرف زمانی، با چه سیستمی به سایرین محول کنیم.

همچنین محول نمودن کارها این نتیجه را در پی خواهد داشت که دیگر نیروها به مرور زمان رشد خواهند کرد. قرار دادن نیروها در مسیر رشد برای بسیاری از مجموعه ها یکی از اهداف مهم به شمار میاید.

۹) خلاقیت و نوآوری

یکی از موضوعاتی که رهبر را از سایر نیروهای سازمان متمایز میکند، خلاق و نوآور بودن فرد است. استیو جابز در این خصوص میگوید: “نوآوری وجه متمایز دهنده یک رهبر با سایر افراد سازمان است.”

خلاقیت و نوآوری برای پیشرفت و حتی زنده ماندن کسب و کارها در دنیای پرشتاب امروز یک امر بسیار مهم است. بنابراین داشتن یک تفکر خلاق و نوآور از طرف رهبر یکی از مهمترین پایه های ساخت یک رهبر موفق است.

۱۰) همدلی

آخرین ویژگی یک رهبر موفق همدل بودن رهبر با سایر افراد سازمان است. همدلی رهبر با دیگران و نیز جاری کردن همدلی در میان افراد سازمان یکی از نتایج فعالیت های یک رهبر موفق در سازمان است. رهبران دیکتاتور یا خود رأی معمولاً آینده سازمان را با شکست رقم میزنند. همچنین دیگر نتیجه خودرأی بودن رهبر این است افراد خلاق و مهم سازمان پس از طی مدت زمان کوتاه سعی میکنند تا از سیستم خارج شوند و در واقع فرصت حضور آنان از دست خواهد رفت.

نتیجه

برای یک رهبر خوب بودن باید تمام خصوصیات ۱۰ گانه فوق را داشت. اما اگر یک رهبر برخی از این خصوصیات را نداشته باشد ممکن است در جریان رهبری خود آنها را بیاموزد و در خود نهادینه کند. پیشنهاد میشود یک رهبر موفق را به عنوان الگو دنبال کنید و تعهد، اشتیاق، همدلی، صداقت و دیگر ویژگی های یک رهبر موفق را تقویت کنید.

منبع: taskque.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *