پنج مهارت برای بهبود تفکر استراتژیک در کسب و کار

تفکر استراتژیک

توانایی تصمیم­گیری­های استراتژیک می­تواند منجر به ایجاد تشکیلات برای موفقیت در تجارت شود؛ زیرا شرکت­ها نمی­توانند بدون وجود یک استراتژی، رشد بلند مدت خود را حفظ نمایند. داشتن توانایی برای چنین تصمیماتی یکی از بهترین مهارت­ها تقریبا در تمام انواع تجارت از جمله کسب و کار طراحی است.

حتی برای کارکنانی که مجبور نسیتند در شرکت تصمیمات نقادانه بگیرند، تفکر استراتژیک کمک می­کند تا یک نرخ رشد پایدار برای کار خود و کسب مهارت ایجاد نمایند. اصطلاح تفکر استراتژیک به روان­شناسی تفکر اشاره می­کند که توسط افراد به منظور دستیابی به موفقیت مورد استفاده قرار می­گیرد، مانند حل مسائل یا موفقیت­های به دست آمده از طریق تجارت

تفکر استراتژیک به مدیران طراحی کمک می­کند تا موفقیت نهفته در پس هر روند و تصمیمات مختلف را پیشبینی نمایند، که به تلاش­های شرکت برای کنترل بازار کمک می­کند. علاوه بر این، به کاهش ریسک نوآوری کمک می­کند؛ زیرا این غریزه به مدیران اجازه می دهد تا درک کنند کدام ایده­های نوآورانه می­توانند تاثیر زیادی بر بازار و متعاقبا بر هزینه­های سزمایه­گذاری، زمان، و تلاش تیم که بر آن سرمایه گذاری می­کنند، داشته باشد.

نکات مدیریت زمان برای طراحان: ماتریس الویت عمل

بخشی از اندیشه استراتژیک بودن مربوط به شخصیت شما است زیرا اکثر متفکران استراتژیک قادر به پیشبینی آینده هستند، کنجکاو بوده و بر برنامه­های بلند مدت خود تمرکز می کنند. همچنین رسیک پذیر، خلاق، و یادگیرندگان خوب هستند و قادر به الویت بندی وظایف خود هستند. با این حال، هر کسی قادر است مهارت­های تفکر استراتژیک خود را در سطوح مختلفی توسعه دهد. برخی مهارت­های در حال توسعه مانند راهنمایی­های زیر می­تواند به بهبود کلی مهارت­های تفکر استراتژیک شما کمک نماید.

۱) بصیرت بلند مدت داشتن

تفکر استراتژیک بسیار مرتبط به توانایی پیشبینی و داشتن یک دید بلند مدت برای درک تغییرات و چالش­های پیش رو در تجارت است، و پس از آن توانایی مشاوره سازمان از طریق موفق­ترین روش­های ممکن است. وجود سازمان­ها به طور دقیق به توانایی ذینفعان برای پیشبینی آینده و درک روند جدید و فرصت­هایی که ایجاد می­کنند بستگی دارد.

تجربه قبلی نقش مهمی در ایجاد این غریزه پیشبینی نمودن می­کند؛ زیرا به شما کمک می­کند تا از روندهای قبلی، تجربه کسب نموده و قادر به درک روندهای نهفته جدید باشید. یادگیری درباره روش­های مختلف در صنعت و فناوری­های مرتبط می­تواند به صورت بسیار معتبر باشد که افراد بسیار کمی از آن مطلع هستند و می تواند به یک فرصت برای سازمان تبدیل شود. به عنوان مثال، معرفی گرایش­های شبکه اجتماعی در نمونه­هایی مانند فیسبوک و مای اسپیس به شرکت­ها کمک می­کند تا فرصت را غنیمت شمرده و از این موفقیت برای ایجاد راه حل­های نوآورانه جدید، که بر اساس تکنولوژی مشابه مانند توییتر، اینستاگرام، پینترست و بسیاری ابزارهای دیگر است، استفاده نمایند. روش دیگر برای ایجاد غریزه این پیشبینی است که توانایی ایجاد نوآوری در سازمان از طریق درک انواع مختلف نوآوری داشته و از آن برای پاسخگویی به نیازهای فعلی و آینده مصرف­کننده استفاده نمایند.

یکی از نمونه­های جالب در مورد توانایی پیشبینی، استراتژی بسته بندی آیکیا است که برای آیکیا این امکان را فراهم ساخت که محصولات خود را به قطعات جداگانه تقسیم نماید و به مصرف کننده اجازه دهد آن را در خانه به هم متصل نماید. این ایده نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت، هنگامی که آیکیا نیاز به حمل وسایل بزرگ با استفاده از اتومبیل­های کوچک داشت. آنها مبلمان را به قطعات کوچک­تری تقسیم کردند و آن را در محل مورد نظر مصرف کننده به هم متصل نمودند. این کار به آیکیا کمک کرد تا هزینه حمل و نقل و مصرف سوخت را کاهش دهد و به مصرف­کنند­گان خود اجازه دهد تا با محصول آنها ارتباط برقرار نمایند و بخشی از روند تولید باشند.

۲) تفکر نقادانه داشته باشید

تفکر نقادانه به شما کمک می­کند تا از طریق ارزیابی و تجزیه و تحلیل عینی مشکلات و ایده ها تصمیم گیری نمایید، به جای اینکه سریعا تصمیم­گیری کنید یا راه حل برای مشکلات ارائه دهید. این را می­توان از طریق یک روش تفکر که در سه مرحله انجام می­شود، به دست آورد؛ مشاهده وضعیت فعلی، سوال پرسیده تا مشکلات را کاملا مشخص نمایید و راه حل­هایی مبتنی بر پاسخ سوالات را بیابید.

این روش کمک می­کند تا یک رویکرد تفکر منسجم با توجه به جنبه­های مختلف این مشکل داشته باشید که از طریق پاسخ دادن به وضعیت با دیدگاه­های مختلف ایجاد می شود.

۳) یک ناظر خوب باشید

به منظور تجزیه و تحلیل و ارزیابی وضعیت دقیق، شما اول باید یک ناظر خوب باشید. نظارت یکی از روش­های اساسی تحقیق است که ما همه روزه در زندگی از آن استفاده می­کنیم. با این حال، تعداد کمی از افراد قادر هستند تا به یک ناظر خوب برای شناسایی جزئیات وضعیت، رفتار کارکنان و یا ارتباط بین عوامل مختلف که بر یک وضعیت خاص تاثیر گذار است، تبدیل شوند.

نظارت شامل ایجاد یک نگرش کلی همه جانبه در مورد وضعیت به منظور تصمیم­گیری صحیح است که برای حل چالش­های تفکر استراتژیک مورد نیاز است. این را می­توان از طریق تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی از تمام دیدگاه­ها به دست آورد. یکی از ابزارهای رایج برای ارزیابی مشکلات، نمودار علت و معلول است که به شما این امکان را می دهد که به طور بصری دلایل مختلف را که منجر ایجاد مشکل به منظور رسیدن به یک راه حل مناسب می­شود، نمایش دهید. استفاده از ابزارهایی مانند ماتریس تصمیم­گیری و درخت تصمیم به تصمیم گیری بر اساس نرخ متوسط در تمام انتخاب­ها کمک می­کند.

تجریه و تحلیل اس دبلیواوتی یکی دیگر از ابزارهای رایج است که می­تواند به شما در تجزیه و تحلیل فرصت­های جدید همراه با درک نقاط قوت و ضعف، فرصت­ها و موضوعات مرتبط با این فرصت کمک کند تا به صورت استراتژیک درک پایداری از کسب و کار خود داشته باشید.

ترموستات نست (NEST)، یکی از نمونه­های مشاهدات خوب است. این شرکت، که اکنون متعلق به شرکت گوگل است بر کاهش و مدیریت مصرف انرژی در خانه متمرکز است و بر نصب یک سیستم هوشمند که مصرف را بر اساس فعالیت­های صاحب خانه کنترل می­کند، تمرکز دارد. این شرکت مشکل را مشاهده نموده و راه حلی پیدا نمود که موفقیت آمیز باشد.

۴) بحث ها را پذیرا باشید

بسیاری از افراد از شنیدن نظرات و ایده­هایی که با افکار و ایده­های خودشان در تضاد است، متنفر هستند، که آنها را در دام عقاید خودشان گرفتار می­کند. اطراف آنها با اشخاصی که تنها با نظرات آنها موافق هستند یا درباره تئوری­های آنها نقطه نظرات مشترکی دارند، احاصه شده است. برای ایجاد یک تفکر استراتژیک در مورد یک پروژه، استراتژی یا تصمیم خاص، ما نیاز به درک گسترده­تر وضعیت از دیدگاه­های مختلف داریم. که این شامل طرز فکر آزاد داشتن و تمایل به شنیدن نظرات دیگران می­شود؛ حتی اگر مخالف با نظر شما باشد.

می­توان به آن از طریق گفت و گو آزاد بین تمام ذینفعان به منظور به اشتراک گذاشتن ایده­های خود در مورد پروژه در طی جسات دست یافت. همچنین مهم است که جسارت به اشتراک گذاشتن مسائل مهم و بحث در مورد آن با گروه به منظور درک دیدگاه­های مختلف در طول مسیر رسیدن به یک راه حل مناسب را داشته باشیم. صادقانه، بسیاری از مدیران از این نوع بحث ها اجتناب می­کنند، زیرا این بحث­ها زمان بر است به ویژه زمانی که گروه مایل نیست که ایده­های دیگر را بپذیرد. در این مورد، جلسه می­تواند به صورت جلسه طوفان فکری با استفاده از هر یک ابزارهای مانند شش کلاه برای تفکر، نقشه­های ذهنی، طوفان فکری معکوس، و سایر موارد باشد. این ابزارها این امکان را برای مدیر فراهم می­نماید تا از طریق گام برداشتن به سمت مراحل مشخص و تمایل به داشتن دوره زمانی معین، ایده­ها را تعدیل نماید.

شروع بحث، به مدل تفکر طراحی IBM مربوط می­شود که بر ارتباط مداوم بین ذینفعان و مصرف کننده تاکید دارد تا همه را در کنار هم نگه دارد و استراتژی کسب و کار برای همه مشخص باشد.

۵) یادگیری، یادگیری و یادگیری

متفکران استراتژیک، یادگیرندگان خوبی هستند. اگر چه اکثر مدیران از شکست می­ترسند، با این وجود آنها از شکست­ها بیشتر از موفقیت ها تجربه کسب می کنند. ما از شکست در هر مرحله از زندگی خود اجتناب می­کنیم. اما به هر حال نمی­توانیم مانع از آن شویم. افراد به شکست واکنش­های مختلفی نشان می­دهند، تنها متفکران استراتژیک می­توانند دلایل منجر به این تجربه شکست را تجزیه و تحلیل نموده و مانع از اتفاق افتادن دوباره آن در آینده شوند. تجربه شکست با این استراتژی به شما کمک می­کند تا یک برنامه بهبود طولانی مدت را به عنوان استراتژی خود برای رسیدگی به شرایط، بهبود ببخشید و از تجارب شکست قبلی خود عبرت بگیرید.

یکی از نمونه­ هایی که ماهیت یادگیری شرکت­های موفق را نشان می­دهد، عرضه ایفون پلاس توسط شرکت اپل است. از همان مرحله اول، به نظر می­رسید که استیو جابز از ایده­های تلفن همراه بزرگ حمایت نمی­کرد. با این حال، با موفقیت سامسونگ در فروش تلفن­های همراه بزرگ به عنوان یک امتیاز در بازاریابی، شرکت اپل شروع به عرضه تلفن­های بزرگ جدید برای در دست گرفتن بازار در این زمینه نمود.

در بین رقابت شدید و نبرد مداوم برای کسب موفقیت در بازار، تفکر استراتژیک یکی از مهارت­های مهم است که هر کارمند یا صاحب کسب و کار باید به آن دست یابد. اگر چه می­توان آن را به عنوان یک استعداد در نظر گرفت، می­توان آن را از طریق بهبود مهارت­های بالا که می­تواند به شما در حفظ وضعیت کنونی کسب و کار، پیش بینی روند موفقیت و ایجاد یک استراتژی برای موفقیت در این مسیر کمک کند،گسترش داد.

منبع: designeorate

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *