۵  مهارت ضروری که هر کارآفرین باید از آن برخوردار باشد

مزرعه کارآفرینی

آیا به نظر شما هر فردی قادر است کسب و کار شخصی خود را راه اندازی نموده و به موفقیت دست یابد؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است. چرا که کارآفرینی و بنیان‌گزاری یک تجارت مستلزم مهارت های مختلفی است که در وهله اول اهمیت قرار می‌گیرند. شاید بسیاری از شما افکار و ایده‌های تجاری ناب و منحصربفردی در ذهن بپرورانید. اما مادامی‌که قادر نباشید به واسطه کسب مهارتهای مورد نیاز کارآفرینی این ایده‌ها را محقق سازید، نمی‌توانید خود را یک کارآفرین بدانید. به عبارتی شما صرفا ایده‌ای آفریده‌اید که عملی نشده است. حال آن که کارآفرینی همان طور که از نام آن هویداست، به معنی خلق فرصت های شغلی و کسب و کار است.

به طور حتم همه شما علاقمندان به مبحث کارآفرینی با ریسک‌های بخصوص این حوزه کاری آَشنایی دارید. احتمالا همین شرایط پرخطر کارآفرینی است که لزوم کسب مجموعه‌ای از مهارت ها را ایجاب می‌کند. به طور کلی مهارت های مختلفی برای کارآفرینان معرفی و توصیه می‌شوند. با این حال در این مقاله به پنج مورد از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر کارآفرین برتری دارای آن می‌باشد اشاره خواهیم نمود:

  • برقراری ارتباط

ما در دنیای ارتباطات زندگی می‌کنیم. جهانی که در آن زندگی می کنیم بیش از هر زمان دیگر به حول محور ارتباطات در حال گردش است. به عبارت دیگر شما قادر نخواهید بود بدون برخورداری از مهارت برقراری ارتباط با سایرین، کسب و کار خود را ترقی و توسعه بخشید. از این رو یکی از شروط و مهارتهای لازم برای کارآفرین برتر این است که فردی با روابط عمومی فوق العاده بالا باشد. چنین فردی قادر است به آسانی با دیگر افراد –اعم از پرسنل، مشتریان و اسپانسر‌های خود- به نحو احسن ارتباط برقرار ساخته و مسیر را برای رشد و توسعه تجاری خویش هموار‌تر سازد. لذا اهمیتی ندارد که شما کارآفرینی باشید که به تنهایی در منزل یا کارگاه خود مشغول به کار هستید، و یا صدها کارمند زیر نظر شما مشغول به کار باشند. در هر دو حالت آنچه اهمیت می‌یابد این است که شما به عنوان یک کارآفرین نمونه باید با تمامی اقشاری که به نحوی با کسب و کار شما در ارتباط می‌باشند رابطه برقرار سازید. چرا که شرط موفقیت شما در این ارتباط است.

اما شاید این سوال به ذهنتان برسد که این افراد مرتبط دقیقا چه کسانی هستند؟ اصولا این افراد می‌توانند سهامداران، کارفرمایان، کارمندان، سرمایه گذاران، مشتریان، شرکا و حتی دستیاران شما باشند. چنانچه کارآفرینی علیرغم ارائه برترین خدمات و محصولات به بازار هدف، قادر به برقراری ارتباط با مخاطبین خود نباشد، شانس موفقیت چندانی در جهان پر رقابت امروز نخواهد داشت. بنابراین اگر از این نظر دارای ضعف هستید، این لطف را به خود و کسب و کارتان کرده و با جهان ارتباط برقرار نمایید. البته این ارتباطات صرفا به گفتگوهای سنتی محدود نمی‌شود. یعنی شما می‌توانید برای صرفه جویی در زمان در قالب گفتگوهای گروهی، ابلاغیه‌های مکتوب، پیام های آنلاین و یا ایمیل نیز با دیگران ارتباط بگیرید. پس در مورد مهارت اول هیچ بهانه‌ای پذیرفته نخواهد شد.

  • فروش

مهارت فروش دوشادوش مهارت توانایی برقراری ارتباط از یک میزان اهمیت و اعتبار برخوردارند. شاید بتوان ادعا کرد که مهارت برقراری ارتباط شرط لازم برای مهارت فروش هر کارآفرین است. بنابراین نباید از اهمیت این مهارتها چشم‌پوشی نمود. زمانی می‌توانید ادعا کنید یک کارآفرین خبره هستید که بتوانید هر چیزی را به فروش برسانید. مهم نیست از چه ترفندی استفاده می‌کنید، مادامیکه بتوانید مخاطب خود را متقاعد سازید که چیزی از شما خریداری کند به راحتی می‌توانید ایده‌های بالقوه و بالفعل خود-کالاها و خدمات- را به فروش برسانید. کافیست سکانس آخر فیلم گرگ وال استریت را به خاطر بیاورید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید کارآفرین ذاتا یک فروشنده هوشمند است. چرا که در هر شرایطی در حال فروش است. در واقع زمانی که او برای اولین بار ایده تجاری اش را با یک سرمایه‌گذار در میان می‌گذارد ایده و اندیشه اش را به فروش می‌رساند. وقتی که محصولات و خدمات نهایی‌اش را در اختیار بازار هدف قرار می‌دهد مجددا وارد عملیات فروش شده‌است. بدین ترتیب برای این که یک کارآفرین برتر شوید باید یک فروشنده خوب نیز باشید.

  • دقت و تمرکز

کارآفرینی همانطور که پیشتر اشاره شد مسیر پر فراز و نشیبی است. شما در این مسیر گاه بر قله موفقیت ایستاده و از شادی در پوست خود نمی‌گنجید و گاه در قعر ناامیدی تصمیم می‌گیرید هدفتان را ببوسید و کنار بگذارید. اما کارآفرین برتر فردی است که با تمرکز بر هدف خود از چالشهای متعدد پیش رویش مایوس نشده و دست از تلاش بر ندارد. لازمه این تمرکز این است که در تمامی طول راه هدفمند عمل کنید. یعنی از آغاز پروسه کارآفرینی، روی هدف نهایی خود تمرکز نموده و تحت هیچ شرایطی چشم از آن برندارید.

  • یادگیری

میشل فوکو، فیلسوف و اندیشمند بزرگ شعار معروفی دارد:”دانش قدرت است”. مسلما دانش و یادگیری در تمامی ابعاد زندگی بشر نوعی قدرت و مزیت محسوب می‌شود. اما یک کارآفرین برتر نیز باید هر آن منتظر یادگیری یک درس جدید باشد. بنابراین، در مسیر پر پیچ و خمی که پیش رو دارید تنها کاری که باید انجام دهید این است که ضمن کسب سه مهارت اول با اشتیاق به یادگیری موارد جدید بپردازید. بسیاری از کارآفرینانی که پس از یک دوره موفقیت، سیر نزولی را طی کرده اند افرادی بودند که شدیدا در مقابل یادگیری مقاومت می‌کردند و یا چنین می‌اندیشیدند که از اطلاعات و دانش کافی و ابدی برخوردارند در حالیکه حقیقت چیز دیگریست. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هر لحظه یک پیشرفت علمی حاصل‌ می‌شود. آیا با این سرعت بسیار پیشرفت دانش و اطلاعات کسی می‌تواند ادعا کند نیازی به یادگیری ندارد؟ یک کارآفرین برتر از این امر آگاه است که حتی شکست‌ها نیز درسهایی را در بردارند که در صورت عبرت آموزی می‌توانند منابع خوبی برای موفقیتهای آتی باشند.

  • استراتژی شغلی

استراتژی شغلی پنجمین مهارتی‌است که در این مقاله به شما کارآفرینان توصیه می‌شود. این مهارت زمانی حاصل می‌شود که شما به نحو احسن از مهارتهای برقراری ارتباط، فروش، تمرکز و یادگیری برخوردار باشید. وقتی اندوخته‌ای چنین غنی داشته باشید، قادر خواهید بود استراتژی شغلی مخصوص به خود را نیز ارائه کنید. این استراتژی شغلی بسته به نوع خدمات و محصولاتی که ارائه می‎‌دهید متفاوت می‌باشد. با این حال این امر حائز اهمیت است که یک استراتژی شغلی مناسب باید مسیر تجاری شما را از وضعیت خوب به وضعیت عالی ارتقا بخشد.

منبع: movafaghsho.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *