چرا باید به دنبال یادگیری هوش مالی باشیم؟

 

مزرعه کارآفرینی

شاید در ابتدا برایتان سوال پیش بیاید که اصلا هوش مالی چیست؟ هوش مالی یا سواد مالی، توانایی درک کارکرد پول است: اینکه چطور پول به دست آوریم، چطور آن را مدیریت کنیم و چطور با آن سرمایه گذاری کنیم. اگر به دانش عمیقی از هوش مالی برسیم، با سرمایه گذاری در بخش‌های سودآور می‌توانیم حتی در هنگامی که خواب هستیم، پول به دست آوریم. اما لازمه آن درک صحیح از کارکرد پول و نحوه سودآوریش، دانستن اصول هوش مالی مانند بودجه، سرمایه گذاری، سرمایه گذاری فوق العاده، قراردادها و… است. بنابراین یادگیری هوش مالی اهمیت دارد.

چرا یادگیری هوش مالی اهمیت دارد؟

مطالعات گسترده‌ای در این باب روی عموم افراد سراسر کشور صورت گرفته است که نشان می‌دهد حتی بسیاری از کارآفرینان با این مفاهیم آشنا نیستند و قبل از تصمیم گیری‌های تجاری اصلا به دنبال کسب اطلاعات مالی مورد نیاز نیستند. همین طور نشان می‌دهد که اکثر افراد جامعه نمی‌توانند از کارت‌های بانکی خود به طور کارآمد استفاده و هزینه‌های خود را مدیریت کنند. آنها هزینه‌های اضافی زیادی را به زندگی خود تحمیل کرده و بدهی‌های زیادی برای خود به وجود می‌آورند. این فقدان هوش مالی، گریبان گیر بازنشسته‌ها هم شده است و آنان نیز با وجود سال‌ها تجربه کاری با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از افرادی که در شرف بازنشستگی هستند نیز علاوه بر اینکه توانایی مدیریت پول خود را ندارند، اطلاعات کافی برای پس انداز و سرمایه گذاری برای دوران بعد بازنشستگی خود را نیز نداشته و نمی‌دانند بعد از بازنشستگی خود چگونه باید امرار معاش کنند. به طور کلی این آمار نشان داد که طیف گسترده‌ای از مردم قادر به برنامه ریزی مالی برای آینده نیستند و بدون داشتن برنامه از پیش بررسی‌ شده، خطرات مالی و هزینه‌های غیرمنتظره را متحمل می‌شوند. به دلیل فراگیری این بیسوادی مالی عظیم در بین مردم، شاید دیگر تعجب آور نباشد که اگر بگوییم ریشه بدهی‌های مالی زیاد مردم، همین بیسوادی است که اکنون به یکی از مشکلات بزرگ زندگی آنان تبدیل شده است.

در چنین شرایطی، دادن آموزش مالی به افراد جامعه می‌تواند برای تمام آنها در هر سن و سطح درآمدی مفید باشد. اگر آنان به دنبال یادگیری آن باشند، خواهند آموخت که چطور بهتر زندگی کنند و مخارج خود را به درستی مدیریت کنند. آموزش سواد مالی به جوانان کمک می‌کند تا با کنترل کردن هزینه‌ها و بدهی‌های زندگی خود، برای آینده پول پس انداز کنند. همچنین به خانواده‌ها کمک می‌کند تا برای زندگی و یا تحصیلات فرزندانشان پس انداز داشته باشند. به کارگران مسن، اطلاعات و مهارت‌های لازم برای سرمایه گذاری عاقلانه را می‌دهد تا با داشتن درآمد و پس انداز کافی، از زندگی راحتی پس از دوران بازنشستگی برخوردار شوند. فراگیری آموزش مالی می تواند به افراد کم درآمد و قشر ضعیف جامعه هم کمک ‌کند تا با حذف هزینه‌های اضافه و صرفه جویی تا حد توان، کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.

هوش مالی به افراد نشان خواهد داد که برای داشتن زندگی بهتری که از نظر مالی متعادل و پایدار باشد و کسب سود بیشتر در شغل و تجارت، الزاما ابتدا باید خود تغییر کنند و با دید آینده نگرانه تری به زندگی خود نگاه کنند.

منبع: movafaghsho.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *