چرخه کارآفرینی و آموزش کارآفرینی

مزرعه کارآفرینی

کارآفرینی مانند هرپدیده دیگری چرخه و طول عمر مشخصی دارد. بیایید چرخه کارآفرینی آشنا شویم:

۱) تشخیص فرصت

این مرحله مانند مرحله پیش تولید در برنامه‌های تلویزیونی است. مرحله تشخیص فرصت به معنای صرف زمان زیاد برای مطالعه و تحقیق روی هدف یا اهداف بالقوه است. طبیعی است که مرحله تحقیق به زمان زیادی نیاز دارد.

بسته به حجم کاری که قرار است انجام دهید و بزرگی شرکت و موسسه‌تان، ممکن است این مرحله طول بکشد. گاهی بعضی از شرکت‌ها بیش از یک دهه روی این مرحله وقت می‌گذارند.

۲) تمرکز روی فرصت

در این مرحله از چرخه باید ایده‌هایی که موجود هستند را انتخاب کنید و روی آن متمرکز شوید. این مرحله بسیار مهم است و باید انتخاب کنید که چه زمینه‌ای را برای تجارتتان انتخاب کنید.

۳) تعهد

در این مرحله باید روی هدف انتخاب شده متمرکز شوید و برای شروع کار طرح کسب وکار بنویسید. طرح کسب و کار بسیار مهم است و هر کارآفرینی می‌داند که این مرحله تا چه اندازه روی موفقیت و عدم موفقیت کسب‌وکار موثر خواهد بود.

طرحتان را طراحی کنید و به آن متعهد باشید تا نتیجه مثبت آن را در کسب‌وکارتان مشاهده کنید.

۴) ورود به بازار

این که تا چه اندازه به سوددهی برسید و در کسب‌وکارتان موفق باشید چگونگی پیش‌برد این مرحله را تعیین می‌کند. اگر سوددهی مناسبی داشتید، می‌توانید به توسعه کسب‌وکارتان و افزایش درآمد فکر کنید.

۵) راه‌اندازی کامل و رشد

تدوین استراتژی‌های رشد در کسب‌وکار و انتخاب راهکار خاص برای افزایش سوددهی، مهم‌ترین محور این مرحله است. البته هر ایده‌ای این کشش را ندارد که به کسب‌وکار بزرگی تبدیل شود و نمی‌تواند به میزان کافی رشد کند. اگر به حد معقولی از رشد رسیدید و توانستید به فکر توسعه کسب‌وکارتان بیفتید، می‌توانید از این مرحله گذر کنید.

۶) بلوغ و توسعه

این مرحله از کارآفرینی به بخشی اختصاص دارد که درآن کسب‌وکار به حد وسیعی از رشد رسیده باشد. کسب‌وکارهای بزرگ و ارزش آفرین مسیر رشد و توسعه خودشان را پیدا میکنند و با تکنیک‌های حرفه‌ای مدیریت هرچه بیشتر به سمت بلوغ و کمال حرکت خواهند کرد.

۷) ارزش

در این مرحله که مرحله نهایی از چرخه کارآفرینی است، شما خواهید توانست نتیجه تمام فعالیت‌هایتان را ببینید و از آن بهره‌برداری کنید. این مرحله با اندازه‌گیری میزان خروجی کار و کسب شما تعیین خواهد شد. اگر خروجی کار شما به همان میزان مناسبی باشد که از قبل درنظر گرفته بودید و برای آن هدف تعیین کرده بودید، یعنی با موفقیت به این مرحله رسیده‌اید. تبریک می‌گویم! شما به یک کارآفرین موفق تبدیل شده‌اید!

آموزش کارآفرینی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که اصلا چطور می‌توان به کارآفرینی موفق تبدیل شد؟ بیایید با هم با مراحل تبدیل شدن به یک کارآفرین آشنا شویم:

۱) کسب و کار مناسب خودتان را پیدا کنید

واضح است که شما می‌توانید در هر زمینه‌ای که دوست دارید کارآفرین باشید. بااین‌حال باید برای شروع کارتان یک رشته را برای کار انتخاب و شروع کنید. شغلی که انتخاب می‌کنید صرفا نباید موفقیت‌آمیز باشند؛ بلکه باید به آن‌ها علاقه زیادی هم داشته باشید.

۲) آموزش ببینید

البته برای کارآفرینی به آموزش رسمی خاصی نیاز ندارید اما این گزاره به آن معنا نیست که اموزش را نادیده بگیرید. اگر دوست دارید شرکتی را راه‌اندازی کنید باید از مسائلی سردربیاورید که ندانستن آن‌ها کارتان را گره خواهد زد. پس برای آموزش بعضی از مسائل باید برای تجقیق و مطالعه وقت بگذارید.

۳) طرح کسب‌وکارتان را بنویسید

برنامه‌ای برای کسب‌وکارتان بنویسید و آن را تا جایی که می‌توانید کامل کنید. طرح تجاری اهداف شما و همچنین استراتژی‌تان را برای دستیابی به این هدف مشخص خواهد کرد. این طرح می‌تواند باعث آن شود که سرمایه‌گذار مناسب کسب‌وکارتان را جذب کنید.

۴) مخاطب هدف را پیدا کنید

شما نمی‌توانید همه سلیقه‌ها و همه افراد را تحت پوشش محصولات و خدمات‌تان دربیاورید. به همین دلیل باید به درستی مخاطب هدفتان را پیدا کنید و روی نیازها و سلایق آن‌ها مانور دهید.

جنس، درآمد، نژاد و فرهنگ گروه هدف شما در بسیاری از راه‌هایی که می‌خواهید طی کنید، تعیین‌کننده خواهد بود. پس شناخت محاطب هدف اهمیت زیادی در مسیرتان خواهد داشت.

۵) شبکه‌سازی کنید

گرچه شبکه سازی در همه زمینه‌ها اهمیت دارد، اما ممکن است در زمینه کارآفرینی از همه موارد بااهمیت‌تر باشد. شبکه‌سازی یعنی نحوه آشنایی شما با افراد دیگر، مشاغل دیگر و این به معنای افزایش نفوذ شما دربازار خواهد بود.

شما با استفاده از شبکه‌سازی خواهید توانست سرمایه‌گذارتان را پیدا کنید تا به شما کمک کنند مدل کسب‌وکارتان را طراحی  راه‌اندازی کنید.

۶) خروجی ایده‌تان را بفروشید

مصرف‌کنندگان به محصول و خدمات شما نیاز دارند؛ اما همیشه نمی‌دانند که باید کدام محصول را انتخاب کنند. وظیفه شما به عنوان یک کارآفرین این است که مردم را متقاعد کنید که محصول و خدماتتان بهترین گزینه موجود میان گزینه‌های بالفوه است. شما باید بدانید که چه چیزی محصول شما را منحصربه‌فرد می‌کند و آن را اساس ارزش افزوده محاسبه شده بفروشید.

۷) بازار و بازاریابی

بازاریابی یکی از گزینه‌هایی است که حتما باید قبل، حین و بعد از شروع کارتان روی آن متمرکز شوید. حتی اگر محصولتان بالاترین کیفیت ممکن را در محصولات هم‌رده داشته باشد، بدون شناخت دیگران هرگز به فروش نخواهد رفت.

بازاریابی مستلزم شناخت صحیح بازار، مشتریان و ترفندهای بازاریابی است. شما باید بتوانید رگ خواب مشتری را در دست داشته باشید و با شناخت درست از سلایق او، روی تبلیغ محصولاتتان تمرکز کنید تا مشتریان دائمی پیدا کنید.

منبع: zehn.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *