کارآفرینی و اهمیت کارآفرینی

مزرعه کارآفرینی

کارآفرینی یکی از آن مفاهیی است که هرگز تعریف دقیق و ثابتی نداشته است. البته مفهوم کارآفرین از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفته است و تصور براین بوده که تعریف مشخص و ثابتی دارد.

اما با تغییرات وسیعی که در یکی دوقرن اخیر در اقتصاد ایجاد شده است، اقتصاددانان درباره این مفهوم دچار شک و تردیدهای بسیاری شده‌اند. آن‌ها سعی کرده‌اند که مفهوم قدیمی کارآفرینی را کنار بگذارند و آن را با توجه به تغییرات اخیر، به‌روزرسانی کنند. درست در میانه‌های قرن بیستم بود که اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک تلاش‌هایی برای گنجاندن این مفهوم در مدل‌سازی‌های خود انجام دادند.

جوزف شومپیتر، فرانک نایت و اسرایل کریزنر از جمله اقتصاددانانی هستند که برای مفهوم کارآفرین تعاریف جدیدی ارائه کرده‌اند. به نظر شومپیتر کارآفرین شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت تولید محصولات یا خدمات جدید را به عهده می‌گیرد و انگیزه‌ای جز سود ندارد.

نایت طور دیگری تعریف می‌کند. او معتقد است مسئول اصلی کارآفرینان کاهش درصد ریسک بازار و کاهش هزینه‌های آن است. کریزنر هم اعتقاد دارد که کارآفرین یعنی واحدی که فناوری‌ها و خدمات جدید را کشف و به بازار ارائه می‌کند.

از همه این تعاریف گذشته، کارآفرینی دو خصوصیت مهم دارد:

۱) روی اقتصاد تاثیرگذار است

کارآفرینان مانند هماهنگ‌کننده‌ای در اقتصاد عمل می‌کنند. آن‌ها منابع را به سمت خلق فرصت‌های جدید سوق می‌دهند. کارآفرینان منابع مختلفی را به دست می‌آورند و با به‌کارگیری آن‌ها در راستای تولید، باعث تقویت سرمایه‌داری خواهند شد.

در بازار پر از ریسک و خطر بالا، این کارآفرینان هستند که می‌توانند به رفع خطر و درصد آن کمک کنند؛ چون ریسک خطر را به شخصه می‌پذیرند. آن‌ها سیستم‌های سود و زیان را کشف می‌کنند و به رقابت و ایجاد چالش با یکدیگر می‌پردازند.

این رقابت‌ها آنان را به سمت تلاش برای تحقیق و توسعه محصولات سوق می‌دهد. از نظر فنی، کارآفرینان تعادل را در جهت رسیدن به حالت‌های پایدار بازار سوق خواهند داد.

۲) کارآفرینان به اقتصاد کمک می‌کنند

پرورش کارآفرینی از چند جهت تاثیر مطلوبی بر اقتصاد خواهد داشت. آن‌ها باعث تولید روزافزون اشتغال و اشتغالزایی می‌شوند و خدمات مختلفی را تولید می‌کنند. این کار موجب توسعه بیشتر می‌شود. کارآفرینان باعث می‌شوند تا تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند.

محصولاتی که در آن‌ها از فناوری‌های جدید استفاده شده است موجب می‌شوند تا بازار جدید و مشتریان جدید ایجاد شوند و در نتیجه ثروت جدیدی تولید خواهد شد.

کارآفرینان باعث ایجاد تغییرات مهم اجتماعی هم خواهند شد. آن‌ها با اختراع محصولات جدید و نوآوری موجب تغییرات وسیع در سنت‌ها می‌شوند و گاه آن‌ها را منسوخ خواهند کرد. مثلا اختراع تلفن همراه، باعث کمرنگ شدن استفاده از تلفن‌های ثابت شده است و فرهنگ جدیدی را درمیان جوامع ایجاد کرده است.

اهمیت کارآفرینی

  1. رشد سرمایه

کارآفرینی موجب ظهور سرمایه‌گذاری جدید، به ویژه سرمایه‌گذاری‌های خرد برای تحقق بخشیدن به ایده‌های فناورانه خواهد شد. به همین دلیل رشد یا تاسیس شرکت‌های کوچک باعث می‌شود که سهم کشورها از اقتصاد جهانی افزایش پیدا کند.

  1. ایجاد فرصت‌های شغلی جدید

شرکت‌هایکارآفرینی سهم عمده‌ای از اختصاص مشاغل جدید به خود دارند. این مشاغل، مخصوصا مشاغل سطوح ابتدایی، سهم ویژه‌ای در رشد تخصص و مهارت کارگران و تربیت کارگران متخصص و فنی دارد.

درواقع مشاغل کارآفرینانه می‌توانند نیروهای متخصص و باتجربه‌ای را برای کار در صنایع بزرگ‌تر آماده و تربیت کنند.

  1. نوآوری

کارآفرینی مانند دستگاه جوجه‌کشی نوآوری است. نوآوری در حالت عادی و بدون کارآفرینی، منجر به عدم تعادل خواهد شد. اما کارآفرینی فراتر از کشف و پیاده‌سازی یا تجاری سازی نوآوری‌ها به رشد تعادل کمک خواهد کرد.

درواقع کارآفرینی از نوآوری حمایت می‌کند و با سرمایه‌گذاری در آن و تولید محصولات فناورانه، هم به رشد بازار و هم به افزایش رفاه در سطح زندگی مردم کمک خواهد کرد.

  1. تاثیر در توسعه جوامع

ناگفته پیداست که اشتغال‌زایی تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضع معیشتی و فرهنگی جامعه موثر باشد. کارآفرینان امکان خرده‌فروشی، سطوح بالاتر مالکیت (مالکیت اتوموبیل، خانه و..) محله های فقیر نشین کمتر، استانداردهای بهداشت بالاتر و تفریح و فعالیت مذهبی را ارتقا می‌دهند.

به همین دلیل کارآفرینی موجب ثبات و کیفیت بالای زندگی خواهد شد.

  1. جلوگیری از شکست تجاری

کارآفرینان و شرکت‌های خصوصی می‌توانند یکی از عوامل واکسینه کردن اقتصاد کشورها دربرابر شکست‌های تجاری باشند. زمانی که اقتصاد دولتی با بحران روبه‌رو می‌شود، می‌توان مطمئن بود که کارآفرینان موفق در آن اقتصاد فعال نیستند.

  1. ادغام سیاسی و اقتصادی افراد

کارآفرینی موثرترین راه برای ادغام افرادی در اقتصاد است که خود را دور از اقتصاد می‌بینند یا با اقتصاد بیگانه هستند. اقلیت‌ها، مهاجرین و زنان می‌توانند با خیال راحت در کارآفرینی ادغام شوند و به حرکت در جهت جامعه متکثر کمک کنند.

  1. سطح زندگی را بالا خواهد برد

استاندارد زندگی مفهومی است که براساس افزایش مقدار مصرف انواع کالا و خدمات طی دوره‌های خاص توسط خانوار تعریف می‌شود. این شاخص به تنوع محصولات در بازار بستگی دارد. کارآفرینی با نوآوری، طیف متنوعی از محصولات مختلف را در جامعه وارد می‌کند و به تنوع خدمات مصرفی خانوار کمک خواهد کرد.

علاوه براین با افزایش درآمد افرادی که در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار می‌شوند، سطح قدرت خرید خانوار افزایش خواهد یافت.

  1. ارتقا و توسعه تحقیق

کارآفرینی یعنی نوآوری. به همین دلیل ایده‌های جدید و نوآورانه باید قبل از تولید محصول بهبود پیدا کنند و آزمایش شوند. دلیل اختصاص بودجه شرکت‌های فناوری برای تحقیق همین مسئله است. این رویه باعث پایه‌گذاری سنت توسعه تحقیقات در اقتصاد شده است.

منبع: zehn.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *