طراحی بوم کسب و کار چیست؟

مزرعه کارآفرینی

برای اینکه بتوانید اهداف مختلف کسب و کار خود را تعیین کرده و راه های رسیدن به این اهداف را مشخص نمایید، لازم است در مراحل آغازین تاسیس کسب و کار خود یک نقشه کلی از چگونگی فعالیت های تجاری، بازرگانی، تبلیغاتی و سایر فعالیت‌های بازاریابی که باید برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود انجام دهید، ایجاد نمایید. طراحی بوم کسب و کار این امکان را به شما می دهد تا یک نقشه کلی از تمامی فعالیت های کسب و کار خود تهیه نموده و برنامه ریزی های لازم را بر اساس آن به انجام برسانید.

بنابراین طراحی بوم کسب و کار یا Business Model Canvas که به نوعی طراحی بیزینس پلن به شمار می آید، یک نقشه کلی از چیستی و چگونگی کسب و کار شما تهیه نموده ،اهداف استراتژیک و سایر اهداف اقتصادی و بازرگانی کسب و کار شما را تعیین می کند و شما با استفاده از این نقشه می توانید در راه رسیدن به اهداف گوناگون کسب و کار خود گام بردارید.

عناصر مهم در طراحی بوم کسب و کار

 به طور کلی طبق نظر کارشناسان بازرگانی ۹ عنصر مهم در طراحی بوم کسب و کار وجود دارد که باید طراحی های لازم را مطابق با این ۹ عنصر انجام دهید تا بتوانید تمام فعالیت های کسب و کار خود را سازماندهی کرده و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.

در این بخش به منظور آشنایی بیشتر با طراحی بوم کسب و کار، به معرفی این ۹ عنصر می پردازیم:

 بخش مشتریان :

منظور از این بخش بررسی مخاطبین کسب و کار شما است، لذا لازم این سوالات را از خود بپرسید که محصولات و خدمات شما برای چه کسانی طراحی و ارائه می گردند؟ مخاطبین شما چه سنی، چه فرهنگی، چه میزان  تحصیلاتی دارند یا از کدام قشر جامعه هستند و چه نیازهایی دارند؟

ارزش پیشنهادی :

پیش از طراحی محصول لازم است بررسی کنید که محصول شما تا چه حد برای مشتریان ارزشمند است، چه ویژگی در محصولات شما وجود دارد که آنها را مجاب به خرید می کند.

کانال های توزیع :

هر محصولی در یکی از بازارهای فروش، به فروش می رسد. بنابراین بازارهای خود را پیدا کنید تا چگونگی تبلیغات و بازاریابی به بهترین نحو ممکن انجام شود.

ارتباط با مشتریان :

فراموش نکنید تعامل با مشتریان و برقراری ارتباط دوستانه و صمیمانه با آنها می‌ تواند در ارتقای کیفیت محصولات شما و در نهایت افزایش فروشتان موثر واقع شود.

جریان درآمد :

لازم است بررسی کنید که ارزش های مشخص شده برای محصول شما تا چه اندازه می‌ تواند در درآمدزایی شما موثر باشد.

فعالیت های اصلی :

اهداف استراتژیک خود را مشخص نموده و فعالیت‌های خود را حول و حوش رسیدن به آن ها تنظیم نمایید.

منابع اصلی :

هر بازاری رقیبان خاص خود را خواهد داشت، بنابراین رقبای خود را بشناسید و اهداف استراتژیک خود را مشخص نمایید تا به شکل منحصر به فردی در بازار دیده شوید.

شرکای تجاری :

فعالیت های کلیدی کسب و کار خود را مشخص کنید، حاشیه ها را کنار گذاشته و همراه با شرکای خود براهداف اصلی کسب و کار متمرکز ‌شوید.

ساختار هزینه :

سرمایه های اولیه خود را بررسی کنید. هزینه‌ های لازم برای شروع، ادامه و در نهایت رسیدن به اهداف استراتژیک کسب و کار خود را محاسبه نموده و پس از تهیه سرمایه های اولیه فعالیت خود را آغاز نمایید.

منبع: saharmodiran.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *