عامل موفقیت کسب و کار: تنوع محصول

مزرعه کارآفرینی

تنوع محصول برای موفقیت تجارت ضروری است. همه ما می دانیم که تجارت یعنی برآورده کردن نیازهای مشتری. با ارائه محصولات متعدد شما فروش خود را بهبود می بخشید زیرا در واقع نیازهای متعددی را برطرف کرده اید. در این مقاله به برخی از روش ها و مفاهیم استراتژی توسعه محصولات متعدد اشاره می کنیم.

مهم ترین بخش هر کسب و کاری در این است که مخاطب خود را به مشتری جذب کند و این موضوع زمانی نهایی می شود که مذاکرات شما با مشتریان تان به بهترین شکل پیش برود و این مذاکرات باعث سودآوری برای کسب و کار شما شوند. در این مقاله به ذکر نکاتی درباره اینکه چگونه یک جلسه مذاکره عالی داشته باشیم، می پردازیم.

ارائه محصولات متفاوت

اولین ایده، ارائه محصولات متفاوت برای برآوردن نیازهای متفاوت است. برای مثال یک موسسه حقوقی می تواند شروع به ارائه خدمات برای برطرف کردن مشکلی کند که دغدغه بیشتر مشتریانش است. شرکت های فناوری بر اساس نیاز مشتریان خدمات مختلف ارائه دهد. مثلا شرکت اپل دستگاه های آیفون، آی‌پاد و آی‌مک را برای نیازهای گوناگون طراحی کرده است. شرکت های خدمات نرم افزاری می توانند نرم افزار آموزش چگونگی بهینه سازی کسب و کار را به فروش برسانند. این اولین قدم در اجرای استراتژی تنوع محصول است. نیازهای بازارتان را ارزیابی کرده و از آنچه در حال حاضر ارائه نمی دهید ولی می توانید بدون تغییر در خدمات خود آن را عملی کنید، سود ببرید. حتی محصولات شما می توانند در پیشبرد یکدیگر مؤثر باشند. مثلا تلویزیون اپل می تواند به صورت مشترک با دیگر وسایل اپل نیز استفاده شود و این باعث خرید محصولات متعدد از جانب مشتری می شود.

ارائه طیف گسترده ای از قیمت ها

یکی از روش های مورد علاقه در ایجاد تنوع، ارائه طیف گسترده ای از قیمت ها برای خدمات است. اشتراک سرویس های مختلف یک شیوه تجاری برای به کارگیری مؤثر قیمت هاست. برای مثال هر ماه من یک جعبه هدیه برای مشتریانم ارسال می کنم. بهای هر جعبه به تنهایی ۲۰ دلار است و اگر مشتریان بسته های ماهانه بیشتری را خریداری کنند من به آنها جعبه هایی با ارزش ۱۸ دلار را ارائه می دهم و با این روش بسته به میزانی که آنها می خواهند پرداخت کنند گزینه های مختلفی برایشان وجود خواهد داشت.

ارائه کنندگان خدمات نیز با ایجاد طرح های معمولی و ویژه می توانند از تنوع محصولات خود بهره بجویند و بدین گونه قدرت بیشتری را به دست بیاورند و تنها متکی بر یک منبع درآمد نباشند.

برای به دست آوردن نتیجه مطلوب هر دو روش تنوع قیمت و محصول بایستی در راستای هم استفاده شوند.

بیایید نشان تجاری هاروارد را مثال بزنیم. از آنجائی که بسیاری از مردم نمی توانند در آن حضور داشته باشند آنها راه حل های زیادی را برای ایجاد دسترسی به آن مرکز ارائه می دهند. مانند کتاب ها، مدارک، کنفرانس ها، سمینارها، مقالات آنلاین و غیره.

محصولات آنها نه تنها نیازهای گوناگون را رفع می کند بلکه قیمت های مختلفی هم دارد.

همان طور که سرمایه گذار معروف «وارن بافت» گفته است: “هرگز وابسته به یک درآمد نباشید.” با اضافه کردن محصولات متعدد به استراتژی نشان تجاری خود، شما نه تنها میزان ریسک را پایین می آورید بلکه میزان مشتری را نیز افزایش می دهید. این کار همچنین شما را از تخفیف دادن و یا از دست دادن قدرت مذاکره باز می دارد.

چیزهایی که قبل از تنوع محصول باید بدانید

قبل از ایجاد تنوع همیشه از داشتن زمان، پول و منابع خود برای افزودن محصول یا خدمات جدید اطمینان حاصل کنید. معرفی زودهنگام یک محصول در استراتژی نشان تجاری شما، به علت کمبود منابع برای محصول اصلی می تواند باعث ضربه زدن به محصول اولیه شما شود. همیشه وقتی اولین محصول “ثانویه” شما به راحتی قابل سنجش باشد و یک محصول تکمیلی برای پیشنهاد اولیه شما باشد، بهتر شناخته خواهد شد.

سعی کنید آنچه به نشان تجاری خود اضافه می کنید با پیام شما مترادف باشد و فقط در جهت تقویت بازار شما کار کند. همه کاره بودن همیشه هم ایده آل نیست، تمرکز روی یک چیز همیشه نتیجه بهتری در پی دارد. پیشنهادات خود را متنوع کنید اما روی محصول خود تمرکز داشته باشید.

وقتی پای توسعه کسب و کار، فروش بازاریابی یا فقط معامله به میان می آید اگر نگویی مهم ترین قاعده اما یکی از مهم ترین قواعد صحبت و برقراری رابطه با شخص درست است. شما ممکن است بهترین فروشنده دنیا باشید اما اگر با شخص اشتباه صحبت کنید این موضوع یک لحظه هم ارزش ندارد. با چنین فردی نمی توان به توافق رسید.

همیشه با فرد تصمیم گیرنده صحبت کنید!

 بیک، مثال خوبی برای از دست دادن تمرکز است. تولیدات شرکت آنها موفق بود به همین خاطر آنها تصمیم گرفتند کار خود را گسترش دهند، تا جایی که کار آنها به فروش لباس زیر رسید! محصول آنها شکست خورد، زیرا این چیزی نبود که “بیک” برای آن معروف شده باشد. محصولات باید برای جذب مشتری بیشتر طراحی شود و بتواند تصویر محصول شما را در ذهن ها تقویت کند.

برای آنکه بتوانید بازارهای هدف را بهتر بشناسید و بتوانید به بهترین شیوه ممکنه در بازارهای هدف، هدف گذاری و به جذب مخاطبان بپردازید و تحلیل بهتری نسبت به رفتار مخاطبان در بازار هدف داشته باشید باید قواعد بخش بندی بازار را به خوبی بشناسید. در سری مقاله های بخش بندی زیر این امکان را برای شما مهیا نموده ام که بتوانید به زبانی ساده به این مهم دست یابید.

گسترش خط تولید می تواند کار دلهره آوری باشد، هرچند ایجاد تنوع موفق، موفقیت را به ارمغان خواهد آورد. این را به خاطر داشته باشید، برای موفق شدن باید در هماهنگ سازی بین محصولات کوشش کنید. اینها همه چرخ دنده های ماشین نشان تجاری شما هستند و به هم مرتبط اند. و به این فکر کنید که چگونه می توانید همان شرکت سابق باقی بمانید در حالی که نیازهای بیشتری را برآورده می کنید.

منبع: drmehryazdan.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *