۴۳ درصد مهارت آموزان در محیط کار واقعی دیپلمه هستند

 

43 درصد مهارت آموزان در محیط کار واقعی دیپلمه هستند
مطابق گزارش سازمان فنی و حرفه ای براساس هرم سنی ۴۳ درصد شرکت کنندگان در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در سال گذشته جوانان از ۲۱ تا ۳۰ سال و در مقطع تحصیلی دیپلم بوده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در راستای ماموریت های سازمان فنی و حرفه ای برای ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی استاندارد و موردنیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز، اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارت های شغلی  در این مسیر تهیه و تدوین شده است که مبنای آموزش مهارت در محیط کار همزمان با اشتغال و تولید را هدف قرار داده است.

اهداف طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار

بر اساس ویژگی های هدفگذاری شده در ارتباط با طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی کار، یاد گیری عملی و کاربردی مهارت‌های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباروری مهارت‌آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی، جذب نیروی کار مهار برای تولیدها و بنگاه‌های اقتصادی و کاهش هزینه‌های آموزش برای دولت و متقاضیان از جمله بازرترین اهداف مهم این طرح برشمرده است.

گفتنی است در اجرای طرح جدید مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی یا استاد شاگردی نوین، ایرادات و مسائل گذشته آن مانند دغدغه ضوابط قوانین کار و مالیات، پرداخت بیمه تامین اجتماعی، بازرسی های و دیگر موراد که عدم استقبال و بخش خصوصی را در استفاده از آن به دنبال داشت، احصاء و در شورای عالی مهارت و شورای عالی اشتغال کشور طبق دستورالعمل ها رفع مشکل شده است.

گزارش سازمان فنی و حرفه ای از “طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی”  بیانگر موفقیت این طرح است.

در راستای اجرای دستورالعمل شماره ۳۷۸۸۸ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغالی مولد و پایدار و همچنین استمرار و تثبیت اشتغال متناظر با فرصت‌های موجود و مورد نیاز جامعه با استفاده از ظرفیت‌ بخش‌های غیردولتی در توسعه آموزش‌های مهارتی و نیز برای استفاده از ظرفیت‌های آموزشی موجود در محیط‌های کارگاهی، توسعه و تنوع الگوهای آموزشی توسط وزیر وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصویب و ابلاغ گردید.

 از سال ۱۳۹۶ لغایت ۱۴۰۱ بیش از ۳۴۰هزار نفر از خدمات آموزشی در چارچوب طرح مذکور برخوردار گردیده‌اند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به لحاظ ماموریت، ساختار و اهداف بیشترین تطابق را با مفاد طرح مذکور داشته و مسئولیت اصلی اجرای این طرح را در سال‌های اخیر بعهده داشته و سایر دستگاه‌ها نظیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی، همکاری لازم را در اجرای این طرح داشته‌اند.

* تعریف مهارت آموزی در محیط کار واقعی :

یکی از روشهای آموزش فنی و حرفه ای است که طی آن دانش، مهارت و شایستگی های مورد نیاز از استادکار به مهارت آموز، هم زمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمات منتقل می گردد.

اهداف اصلی این طرح آشنایی با محیط کسب وکار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی؛ حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی؛ کمک به بنگاههای فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند؛ کاهش هزینه­های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت؛ استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاههای اقتصادی است.

مطابق این گزارش تعداد مهارت آموزان در محیط کار واقعی در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ به میزان  ۹۳۷۲۵ نفر-مهارت آموز در ۳۴۵۵۹ واحدپذیرنده می باشد و به میزان ۵۳% در پادگان، ۳۷% در بنگاه های اقتصادی و ۱۰% در زندان اجرا گردیده؛ که از این تعداد ۱۲ درصد را زنان و ۸۸درصد را مردان تشکیل می دهند.

براساس هرم سنی ۴۳ درصد شرکت کنندگان در گروه کارجویان جوان از ۲۱ تا ۳۰ سال و در مقطع تحصیلی دیپلم می باشد. درصد عملکرد طرح در خوشه های آموزشی به ترتیب ۴۵% صنعت، ۳۹% خدمات، ۷% کشاورزی و ۹% فرهنگ هنر می باشد.همچنین آمار و عملکرد امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۰% رشد داشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *