فواید و اهداف هوش مالی

مزرعه کارآفرینی

هوش مالی مزایای متفاوتی دارد چون آثار آن مستقیما به منابع مالی شخصی و تجاری شما مربوط می‌شود.

به شما کمک می‌کند که عملکرد و چشم‌اندازهای شخصی، تجاری یا شرکت خود را ارزیابی کنید.

هوش مالی به شما می‌آموزد که چطور باید اهداف خود را تعیین کرده و برای دستیابی به آنها برنامه بریزید. وقتی این کار انجام شد، موفقیت بزرگی را در موقعیت خود به دست می‌آورید.

به شما کمک می‌کند از دیگران متمایز شوید.

به شما کمک می‌کند تا تصاویر بزرگ‌تر  و کلیات را ببینید و با افزایش ادراکتان تأثیر مثبتی بر روی آن بگذارد. این مسئله می‌تواند بر سازمان شما هم تاثیری کم‌نظیر بگذارد.

علاوه بر این، شرکت‌ها کارمندانی را دوست دارند که می‌توانند فراتر از سطح تفکر افراد عادی به  پول نگاه کنند. به همین دلیل است که برخی از شرکت‌ها هوش مالی را به‌عنوان دوره‌ای به کارکنان خود ارائه می‌دهند.

هوش مالی به شما کمک می‌کند تا بدانید چه سؤالاتی را که نمی‌دانید بپرسید.

به شما دانش و اطمینان می‌بخشد. این یعنی که شما دارای هوش مالی هستید تا داده‌های ارائه شده توسط بخش مالی و حسابداری شرکت خود را زیر سؤال ببرید.

با استفاده از هوش مالی، می‌توانید داده‌های سخت، مفروضات و برآورد مالی  را به‌خوبی تبیین و تحلیل کنید.

اهداف هوش مالی

بعید است که از هوش مالی صحبت شود و نامی از رابرت کیوساکی به میان نیاید. رابرت کیوساکی نویسنده کتاب معروف پدر پولدار پدر بی‌پول، از هوش مالی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده در کسب ثروت حرف می‌زند. او پنج هدف زیر را از مهم‌ترین اهداف این مفهوم می‌داند:

کسب درآمد بیشتر

این فاکتور با میزان پولی که به دست می‌آورید اندازه‌گیری می‌شود. هرچقدر که درآمد سالانه شما بیشتر از دیگران باشد، یعنی ضریب هوشی مالی بالاتری نسبت آن‌ها دارید.

محافظت از سرمایه فعلی

کسب ثروت کافی نیست. شما باید بدانید که چطور سرمایه خود را حفظ کنید. حفاظت از پول شما، به‌ویژه از مالیات، دومین فاکتور ضریب هوشی مالی است.

پولتان را به‌خوبی بودجه‌بندی کنید.

کیوساکی می‌نویسد: “اینکه بتوانید خوب زندگی کنید و همچنان سرمایه‌گذاری کنید هرچقدر هم که درآمد داشته باشید به سطح بالایی از هوش مالی نیاز دارد.” ضریب هوشی مالی بالا، با میزان پولی که درنهایت پس‌انداز می‌کنید ارتباط مستقیم دارد.

از پول خود استفاده کنید.

ضریب هوش مالی با بازده سرمایه‌گذاری اندازه‌گیری می‌شود. چقدر مازاد بودجه خود را به درآمد بیشتری می‌رسانید؟

بهبود اطلاعات مالی

اطلاعات مالی فقط به معنای آگاهی از مفاهیم اساسی مالی نیست – بلکه به معنای آگاهی دقیق از سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام می‌دهید.

منبع: zehn.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *