متقاعد سازی در کسب و کار

 

مزرعه کارآفرینی

متقاعد سازی

بر خلاف اعتقاد عمومی، متقاعد سازی کار بدی نیست. در واقع همه ما در حال متقاعد سازی هستیم. متقاعد سازی خودمان و یا دیگران.

مثلاً می خواهیم یک کفش جدید بخریم. دلمان می خواهد این کفش را بخریم ولی یک حس مخالفت هم داریم. پس کاری که می کنیم این است که با دلایل مختلف، خودمان را متقاعد می کنیم که آن کفش را بخریم!

برای همین می گویند که:

متقاعد سازی یک بخش کاملا طبیعی از ارتباط موثر در یک محیط کاری است. یک نکته را باید بدانید:

متقاعد سازی در کار ، یک رفتار صادقانه و با نیت خیر است که باعث می شود طرف مقابل به شکل مشخصی در مورد یک موضوع، فکر و یا عمل کند. بنابراین به دلتان بد راه ندهید!

گول زدن، یک کار غیرشرافتمندانه است. یعنی کاری کنیم تا طرف مقابل طوری در مورد یک موضوع فکر یا عمل کند که نتیجه اش لطمه به دیگری باشد. ولی این را بدانید که قانع کردن طرف مقابل، حتی قبل از اینکه وارد یک بحث شوید، شروع می شود!

در اینجا چند قدم برای اینکه بهتر بتوانید دیگران را در کار متقاعد کنید، معرفی می کنم:

۱ – ایجاد سیستم ثبت سوابق

قدم اول این است که همیشه حواستان به این باشد که یک سیستم ثبت سوابق برای تمام کارها درست کنید. هرچقدر که حرفهایتان مستندتر باشد، راحت تر می توانید طرف مقابل را قانع کنید.

۲ – خدمت به دیگران

همیشه یادتان باشد همانقدر که به خودتان خدمت می کنید، به بقیه هم خدمت کنید. وقتی اینطور نشان بدهید که حمایت و کمک خودتان را از دیگران دریغ نمی کنید، آدمها بیشتر به شخصیت شما احترام می گذارند و این مورد، شما را موجه تر و قابل قبول تر نشان می دهد.

۳ – اهمیت به آدمها

وقتی دارید برای بحث یا یک جلسه آماده می شوید، دقت کنید که به خود آدمها هم به اندازه بحث و جلسه تان، اهمیت بدهید.

بدانید که با چه شخص یا اشخاصی قرار است صحبت کنید و بحث را به طور دقیق، فقط برای آنها طراحی کنید.

در واقع برای متقاعد سازی هر شخص، باید متناسب با او صحبت هایتان را طراحی کنید و از یک دیالوگ ثابت برای همه افراد نمی توان استفاده کرد.

وقتی دارید با کسی صحبت می کنید، مطمئن شوید که”حتماً از تکنیک های حیاتی که می خواهم بگویم، استفاده می کنید.”

تکنیک های حیاتی برای متقاعد سازی

۱ – احساسات را تحریک کنید

هدف نهایی شما این است که طرف مقابل را به فکر کردن وادار کنید و یکی از بهترین راهکارهایش این است که طرف مقابل موضوع را احساس کند. حس مثبت موضوع مورد بحث را به شکل مثبتی نشان دهید. به چشم طرف نگاه کنید، لبخند بزنید. حواستان به حرکت سر، دست و بدنتان باشد و به شاخص های غیرکلامی دقت کنید.

می توانید حتی با ذکر مثال و بیان داستان، این حس خوب را ایجاد کنید. بعضی ها می خواهند با منطق مستقیم طرف مقابل را قانع کنند ولی معمولاً جواب نمی دهد.

۲ – مثال بزنید

مثال زدن باعث ایجاد یک تصویر ذهنی و برانگیخته شدن احساسات می شود. می توانید از یک عکس استفاده کنید. یا داستان و شاید هم یک ویدیو. بحث را با یک مثال خوب، شکل بدید.

۳ – سازش کردن لازم است

حتی اگه دوست نداشته باشید، خیلی وقتها، سازش کردن لازم است. قانونی هست که می گوید

اگر طرف مقابل خیلی زود خواست سازش کند، شما این فرصت را به او ندهید.

با این حال در اکثر مواقع، لازم است که آخرش به شکلی با طرف مقابل به سازش برسید.

این سازش به شما کمک می کند تا به جای اینکه اصلا پیشرفت نکنید، لااقل یک پیشرفت کوچک داشته باشید و این قابلیت را به شما می دهد که چون الان با او به توافق رسیده اید، بعداً بتوانید طرف را متقاعد کنید.

۴ – ادامه دهید

اگر خودتان را در موقعیتی دیدید که دارید به شکل تاثیرگذاری طرف مقابل را متقاعد می کنید، آفرین بر شما، اما کار شما هنوز تموم نشده. بعداً هر طور که شده (با ایمیل، تلفن یا جلسه حضوری) دوباره باید بحث را از سر بگیرید و تمام حرفها و تکنیک هایی که بررسی کردیم را دوباره به کار ببندید.

متقاعد سازی فرایند است که به مرور زمان به نتیجه می رسد و کاری نیست که با یک بار انجام دادن، تمام شود. قابلیت متقاعد سازی برای کار شما خیلی اهمیت دارد. بعضی وقتها به نتیجه ای که می خواهید، نمی رسید. چون بحثی که راه انداختین، به اندازه کافی قوی نبوده. وقتهای دیگر باید به حد کافی باور پذیر باشید. بیشتر کمک کنید. احساس بیشتری از خودتان نشان دهید و آماده سازش باشید.

همه اینها در کنار هم یعنی متقاعد سازی .

منبع: modiriran

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *