هوش مالی و ابعاد آن

مزرعه کارآفرینی

هوش مالی یا ضریب هوشی مالی به‌صورت کلی به‌نوعی از هوش و دانش درباره به دست آوردن، پس‌انداز کردن و صرف هزینه عاقلانه پول دانست. درواقع توانایی مغز ما در کار با پول و درآمد، همان هوش مالی نامیده می‌شود.

شاید نتوان به این مفهوم عنوان ابرقدرت مغز اطلاق کرد، اما این توانایی یکی از مهم‌ترین قدرت‌های مغز است که می‌تواند به ما کمک کند تا قدرت مالی خود را گسترش دهیم.

خبر خوب درباره ضریب هوشی مالی هم اینکه برای داشتن یا افزایش آن نیازی به ابر انسان بودن نداریم. همه ما ذاتاً با این توانایی متولد می‌شویم و در هر زمان که اراده کنیم می‌توانیم آن را بهبود دهیم.

توانایی هوشی مالی می‌تواند به افراد کمک کند تا مشکلات اقتصادی خود را حل و راحت‌تر با مسائلی که درزمینه پول پیش می‌آید مقابله کنند.

ابعاد هوش مالی

تعریف درباره ضریب هوشی مالی و توانایی اقتصادی مغز زیاد است اما متخصصان درباره یک مسئله با یکدیگر توافق دارند. هوش مالی می‌تواند شش بعد داشته باشد و هرکسی که این شش بعد را به‌درستی مدیریت کند، توانایی هوشی مالی بالایی دارد:

مخارج

مدیریت هزینه‌ها و میزان مخارج از مهم‌ترین ابعاد این مفهوم است. کسانی که به لحاظ ذهنی توان مدیریت مالی خوبی دارند، بر میزان هزینه‌های مالی خود احاطه کامل دارند و می‌توانند خروجی را به‌خوبی کنترل کنند.

این دسته از افراد با مدیریت هزینه و فیلتر و اولویت‌بندی مخارج، کنترل خوبی بر آن دارند و هرگز حساب کار از دستشان در نمی‌رود.

اعتبارات و میزان بدهی‌ها

کمتر کسی پیدا می‌شود که به کسانی که بدهی‌های زیادی دارند و به عالم و آدم بدهکار هستند، صفت هوش مالی بالا را اعطا کند.

طبیعی است که افرادی که این خصوصیت را دارند، هرگز اجازه نمی‌دهند که میزان بدهی‌هایشان از حد اعتباراتشان فراتر برود و هیچ‌وقت حساب بانکی‌شان خالی یا تراز مالی‌شان منفی نخواهد شد.

شغل و درآمد

اینکه شغل شما چه چیزی باشد و چه میزان از درآمدد در طول ماه یا سال به شما اختصاص پیدا کند، یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده میزان هوش اقتصادی شماست. افرادی که در این زمینه باهوش هستند، هرگز بیکار نمی‌مانند.

آن‌ها همیشه برنامه‌هایی در سر دارند و تلاش می‌کنند تا چند جریان درآمدی برای خودشان حفظ کنند تا هرگز دچار چالش نشوند.

سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین‌کننده هوش مالی، میزان سرمایه‌گذاری سالیانه افراد است. اگر همیشه درصدی از درآمدتان را به سرمایه‌گذاری در برنامه اقتصادی دیگری اختصاص می‌دهید و نیم‌نگاهی به درآمدهای بلندمدت دارید، می‌توانید روی توان بالای ذهنی‌تان در پردازش مسائل مالی حساب باز کنید.

برنامه‌ریزی مالی

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید بدون برنامه مالی خاصی پیش بروید، سخت در اشتباهید. مسائل مالی از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در برنامه‌ریزی‌هایتان آن‌ها را در نظر بگیرید و حساب‌شده حرکت کنید.

کسانی که در این زمینه هوشمند هستند، معمولاً برنامه‌ریزی مناسب و دقیقی دارند. برنامه مالی مناسب باید منعطف باشد و یادتان نرود که همیشه نقشه دومی هم در جیبتان داشته باشید که اگر برنامه اصلی جواب نداد، به مشکل جدی برنخورید.

ریسک‌پذیری و حفاظت

ریسک‌پذیری یکی دیگر از معرفه‌های هوش مالی محسوب می‌شود. افرادی که ریسک‌های حساب‌شده‌تر و دقیقی دارند، معمولاً شخصیت‌های باهوشی محسوب می‌شوند. کارشناسان معتقدند که ریسک باید به نحوی باشد که وضعیت مالی شما را درخطر جدی قرار ندهد.

منبع: zehn.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *