مجلس با کلیات طرح حمایت از کارخانجات موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی را تصویب کردند.

مجلس

مجلس با کلیات طرح حمایت از کارخانجات موافقت کرد

به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته و در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح دوفوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی کلیات آن را تصویب کردند.

در حالی که ساعتی قبل و بر اساس رای گیری و شمارش آرای ماخوذه اعلام شد مجلس با کلیات طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی مخالفت کرده است، با مشخص شدن ایراد از سیستم  رای گیری مشخص شد رای مجلس به این طرح موافق بوده است.

زمانی که کلیات به رای گذاشته شده بود، حاضرین  در جلسه علنی ۲۴۱ نفر بودند ولی محمد حسین فرهنگی، قاضی زاده هاشمی، نیک‌بین، علیزاده، رییسی و قادری ۶ نماینده ای بودند که اعلام کردند که دستگاه‌های رای‌گیری آنها مشکل دارد که سیستم انفورماتیک هم این موضوع را تایید کرد. بنابراین این ۶ نفر آرای موافق خود را به صورت کتبی اعلام کردند و بدین ترتیب تعداد آرای موافق با کلیات این طرح، به ۱۲۱ رای رسید که نتیجه آن تصویب کلیات طرح در صحن علنی است.

دو فوریت طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی در جلسه هفتم دی ماه ۱۴۰۰به تصویب رسیده بود.

پیش از رای گیری حجت الاسلام «حسن نوروزی» در مخالفت با این طرح گفت: پیش از این کمیسیون حقوقی و قضایی در طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی به مدت ۴ ماه کار کرده بود ولی طرح کمیسیون صنایع و معادن به این نکته اشاره دارد که واحد تولیدی تعطیل نشود در حالی که اگر به قانون حمایت از واحدهای تولیدی که پیش از این تصویب شده، عمل می‌شد، چندین برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کرد.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان افزود: طبق این طرح اگر کارخانه‌داری به کارخانه دیگری بدهکار باشد، باید آن کارخانه تعطیل شود یا خیر؟ اگر فردی مفسد اقتصادی باشد و به بهانه این که وی کار تولیدی انجام می‌دهد، نباید واحد تولیدی او تعطیل شود. اگر فردی با تقلب عنوان کرد که تولید کننده است مجازات وی به خاطره فسادی که انجام داده چگونه خواهد بود.

وی ادامه داد: در کمیسیون قضایی کار کارشناسی و درستی انجام شده بود ولی این طرح ابهام دارد و نباید با کلیات آن موافقت شود.

مجلس با کلیات طرح حمایت از کارخانجات موافقت کرد

در ادامه «عزت الله اکبری تالار پشتی» رییس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: این طرح به هیچ عنوان موجب افزایش بدهی بانکی و مالیاتی کارخانجات و واحدهای تولیدی نمی شود و بانک ها برای دریافت مطالبات خود جز تعطیلی آن کارخانه در پیش بگیرند.

وی افزود:و اینکه می گوییم فعالان اقتصادی به دلیل جرایم اقتصادی زندانی نشوند، به دلیل وارد نشدن صدمه به واحدهای تولیدی است. ما معتقدیم برای آنها باید مجازات اقتصادی جایگزین و به نفع مردم در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون صنایع تاکید کرد: این طرح خلاف امنیت ملی نیست همچنین تصمیم گیری درخصوص تخلفات فعالان اقتصادی باید برعهده  قاضی گذاشته شود. تلاش ما این است که به واحدهای تولیدی آسیب وارد نشود، چرا که اگر دستگیری یک فعال اقتصادی به تعطیلی آن واحد منجر شود، ممکن است مواد اولیه بسیاری از کارخانجات وابسته نیز تامین نشده و زنجیره تولید آسیب ببیند.

«مالک شریعتی نیاسر» نیز در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی، گفت: این طرح بسیار خوبی است که در جزئیات توجهی به تولید نشده است

نماینده مردم تهران افزود: در سال ۱۳۴۳ قانون حمایت از واحدهای صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات مصوب شده است که در مواد ۲ و ۵ آن مفاد دقیق تر و قوی تری وجود دارد، همچنین ماده ۱۱۴ آئین دادرسی و قانون رفع موانع تولید در همین راستا وجود دارد. از سوی دیگر طرح هایی در مجلس برای حمایت از کارخانجات دیده شده است که در کمیسیون قضایی طرحی در حال تدوین است که حمایت قبل، حین و بعد از دادرسی دیده شده است.

وی بیان کرد: طرح مذکور بی اعتمادی به زنجیره تولید را منجر می شود و تعیین نکرده است اگر ۲ تولید کننده به اختلاف نظر بخورند و به دادگاه بروند باید چگونه با آن برخورد کرد همچنین شرایط برای بازپس گیری تسهیلات ارائه شده بسیار سخت است و عملا بانک ها دیگر تمایلی به ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی را نخواهند داشت.

«احمدامیرآبادی فرهانی» هم در مخالفت با کلیات طرح تاکید کرد: برخلاف اسم زیبای طرح مذکور بندهای ضد تولید دارد و ابهاماتی در آن دیده می‌شود. مصونیتی که برای اشخاص فعال در واحدهای تولیدی دیده شده است فسادآور است. همچنین عدم بازداشت مدیران واحدهای تولیدی تا قطعی شدن حکم باعث می شود فرد اسناد را از بین ببرد و حتی ممکن است فرد جاسوس و اقدامی خلاف امنیت ملی انجام داده باشد که بازداشت آن را ممنوع کرده اند.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: در طرح مذکور دیده نشده است که اگر فردی طلبکار باشد باید چه اقدامی برای دریافت اموال خود از واحد تولیدی داشته باشد و حتی باعث می شود واحدهای تولیدی دیگر زمین بخورند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: طرح حمایت از کارخانجات باعث هرج و مرج در جامعه می شود و زمانی که افراد نتوانند طلب خود را از واحد تولیدی دریافت کنند راسا اقدام کرده و باعث توسعه شر خری در جامعه می شود و شاهد افزایش پرونده های قضایی خواهیم بود.

«مهرداد گودرزوند چگینی» نیز در موافقت با کلیات این طرح با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی های خود، توقیف شده و یا در خط تولیدی آنها اخلال ایجاد شده است، گفت: حمایت از تولید یعنی اجازه ندهیم صنایع به دلیل بدهی به تعطیلی کشیده شود، چرا که اگر یک کارخانه تعطیل شود کل منطقه آن دچار مشکل خواهد شد.

نماینده مردم رودبار در مجلس افزود: واحدهای تولیدی برای حل مشکل خود تجهیزات و حتی ساختمان های خود را به فروش می رسانند. همچنین تعطیلی یک خط تولیدی بسیاری از مشاغل وابسته به خود را به تعطیلی کشانده لذا این طرح به سرمایه گذاری در کظور و فعال شدن اقتصاد کمک خواهد کرد.

«عبدالناصردرخشان» نیز در موافقت با این طرح با بیان اینکه بنگاه های تولیدی، خدماتی و کارخانجات نقش اصلی را در اقتصادهای قدرتمند ایفا می کنند در حالی که در کشور ما به آن توجه نشده، گفت: صنایع تولیدی، ضربان اقتصاد کشور هستند و نباید به خاطر بدهی تعطیل شوند. آنها مدت ها متعلق به کارفرمایان و سرمایه گذاران نیست بلکه متعلق به اقتصاد کل جامعه است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس تأکید کرد: باید با نگاهی توسعه محور و اقتصادی به این طرح رأی مثبت داد تا مجلس در کنار فعالان اقتصادی کشور قرار گیرد.

«محمدحسین فرهنگی» نیزبه عنوان موافق این طرح با بیان اینکه مجلس هنوز گامی برای حمایت از تولید برنداشته است، گفت: نباید صرفا به دلیل وجود برخی فسادها، صورت مسأله را پاک کرد بلکه باید با بررسی بیشتر مانع سوءاستفاده ها از این موضوع شد تا دغدغه تولیدکنندگان نیز برطرف شود.

نماینده مردم تبریزادامه داد: دولت، مجلس و قوه قضائیه امروز هم راستا هستند تا جلوی رکود و تعطیلی تولید را بگیرند لذا نباید برای تصمیم گیری های کلان کشور به این موضوع بسنده شود که آیین نامه ها وجود دارند بلکه باید ما نیز با قانونگذاری به تولید کمک کنیم پس باید به این طرح که پیش از این ۲ فوریت آن رأی آورده است، رأی موافق دهیم و در جزئیات آن را بررسی کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *