آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ۳۲۰ دانشگاه کشور ارائه می‌شود

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی در ۳۲۰ دانشگاه کشور برای توانمندی مهارتی و ارتقای مهارت‌های تخصصی دانشجویان جهت جذب در بازار کار ارائه می‌شود.

فنی و حرفه ای

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ۳۲۰ دانشگاه کشور ارائه می‌شود

به نقل از ایرنا، حبیب عرفان منش اظهار داشت: آموزش های مهارتی در دانشگاه در چند سال گذشته آغاز شده است و در سال ۹۸ قبل از شیوع کرونا بیش از چهار میلیون نفر ساعت برای ۳۳ هزار و ۶۱۶ دانشجو دوره های آموزش فنی و حرفه ای ارائه شد.

وی افزود: با شیوع کرونا این آمار در سال ۹۹ حدودا نصف شد و به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ساعت برای بالغ بر ۱۶ هزار دانشجو رسید.

این مقام مسوول، با اشاره به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای به صورت مجازی ارائه می شود، گفت: در سه ماهه اول امسال حدود ۶ هزار دانشجو در قالب ۴۱۷ هزار نفر ساعت، آموزش ها را فرا گرفتند.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با دانشگاه های متعدد دولتی و آزاد تفاهمنامه های همکاری با هدف ارائه این آموزش ها دارد تا دانشجویان در کنار فراگیری آموزش های تئوری موفق به کسب مهارت های تخصصی و عملی مرتبط با تحصیلات دانشگاهی خود، شوند.

عرفان منش با بیان اینکه اکنون آموزش ها در دانشگاه با استفاده از توان اساتید دانشگاه و مربیان سازمان فنی و حرفه ای ارائه می شود، گفت: در این طرح حتی از ظرفیت و توانمندی استادکاران بنگاه‌های اقتصادی نیز برای ارائه آموزش های مهارتی استفاده شده است. 

وی ابراز داشت: در آموزش های مهارتی مسائل مختلفی از جمله نیازسنجی رشته ها در بازار کار،  مشاوره تحصیلی و شغلی، رصد فراگیری مشاغل مختلف در مناطق مختلف کشور بررسی می شود و بر اساس آن به دانشجویان مشاوره ارائه می شود تا با شناسایی بازار کار بعد از تحصیل، بیکار نمانند.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه یکی از مسائل اصلی کشور نرخ بالای بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی است، گفت: این آموزش ها بر اساس فرصت های شغلی منطقه ای و مشاوره های مهارت آموزی مبتنی بر آن در مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره دانشگاه ها، ارائه می شوند. سعی شده است تا شناسایی نقاط قوت و ضعف و بازار کار در مناطق مختلف کشور و ارتقای مهارت ها و تخصص ها از نرخ بالای بیکاری بکاهند.

وی افزود: همچنین تکمیل مهارت ها به دوران دانشجویی ختم نمی شود بلکه پسران در دوران خدمت نیز می توانند در قرارگاه های مهارت آموزی در پادگان ها از دوره های مهارتی و فنی و حرفه ای در رشته های مختلف شغلی بهره مند شوند.

عرفان منش با اشاره به اینکه آموزش ها تنها به دانشجویان ختم نمی شود، گفت: کسانی که فارغ از تحصیل شده اند نیز می توانند در دوره های مهارتی این مراکز، شرکت کنند و با کسب مهارت ها در بازار کار مشغول شوند.

وی گفت: علاوه بر ارائه امکانات مهارتی در دانشگاه ها با همکاری شهرک های صنعتی و صنایع در مناطق مختلف کشور حضور دانشجویان در محیط های کاری را فراهم می کنیم تا از نزدیک با محیط کار آشنا شوند.

عرفان منش خاطر نشان کرد: همچنین با مراکز کاریابی همکاری هایی صورت گرفته است تا با مطرح کردن فرصت های شغلی زمینه اشتغال جوانان دانش آموخته را فراهم سازند ضمن اینکه این نیازسنجی ها کمک می کند تا دانشجویان به سمت رشته هایی که بازار کار ندارند ورود پیدا نکند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش های فنی و حرفه ای به جذب دانش آموختگان در مشاغل مختلف کمک می کند، گفت: نباید فرصت ها را نادیده گرفت نیاز است در کنار آموزش های تئوری و نظری آموزش های عملی و تخصص گرایی به دانشجویان ارائه شود.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: در مراکز یادشده با استفاده از تمامی ظرفیت های همکاری و امکانات دانشگاهی و سازمان و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و  کاریابی ها، مشاوره و هدایت شغلی و شناسایی فرصت های شغلی در منطقه به انتخاب دوره مهارتی متناسب با رشته دانشگاهی و ارتقای تخصص دانشجو ها، کمک شایانی به آینده شغلی آنها می کند و منجر به بهبود استخدام در بازار کار، خوداشتغالی و یا حتی کارآفرینی فارغ‌التحصیلان در آینده خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *