انعقاد تفاهمنامه سه جانبه برای توسعه هوشمندسازی مزارع کشاورزی

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از انعقاد تفاهمنامه سه جانبه مشترک برای پیاده‌سازی پروژه پایش هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء در مزارع کشاورزی کشور خبر داد.

کشاورزی هوشمند

انعقاد تفاهمنامه سه جانبه برای توسعه هوشمندسازی مزارع کشاورزی

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «ارژنگ جوادی» درباره اهداف انعقاد این تفاهم نامه مشترک افزود: با امضای این تفاهمنامه دو ساله اهدافی همچون مصرف بهینه و موثر از نهاده‌ها و انرژی به ویژه آب، افزایش بهره‌وری تولید و کاهش هزینه‌ها در مزارع هوشمند را دنبال می‌کنیم.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین اتلاف و هدر رفت نهاده‌های کشاورزی در مزارع اتفاق می افتد از این رو، اولویت در فرآیند هوشمندسازی با مزارع است.

وی ادامه داد: در مزارع نمونه یا پایلوت، مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی مانند خاک‌ورزی، کاشت و برداشت از طریق فناوری های نوین، هوشمند می شود.

جوادی با بیان اینکه در فازهای بعدی، طرح های پایلوت هوشمندسازی در بخش دام و طیور، شیلات و باغات اجرا خواهد شد، تصریح کرد: بزودی طرح پایلوت هوشمندسازی را نیز در چند سالن پرورش طیور اجرا می کنیم و در این راستا چند واحد پرورش طیور، شناسایی شده است.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره جزییات بیشتر تفاهمنامه گفت: براساس این تفاهمنامه مشترک سه جانبه، تمام زیرساخت های ارتباطی، اینترنتی و دیجیتالی توسط شرکت ارتباطات مبین نت فراهم می شود و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز شناسایی و تعیین عرصه، تهیه اطلاعات و داده ها و آنالیز داده ها را از نظر فنی انجام می دهد.

وی با بیان اینکه همزمان با کارهای پژوهشی و اجرای طرح های پایلوت هوشمندسازی مزارع در نقاط مختلف کشور، کارهای ترویجی هم انجام می شود، افزود: ما از کشاورزان پیشرو و خبره دعوت می کنیم که از  مزارع هوشمند بازدید کنند و از نزدیک با فواید و نتایج هوشمندسازی در بخش زراعت آشنا شوند.

جوادی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی رویکرد توسعه هوشمندسازی و فنآوری های نوین در بخش کشاورزی را با جدیت پیگیری می کند، اذعان داشت: از سال گذشته اقداماتی را به صورت پایلوت های فناوری در حوزه هوشمندسازی با شکل گیری ستاد هوشمندسازی در سطح مزارع و با همکاری شرکت مبین نت و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء آغاز کرده ایم و نتایج موفق این همکاری منتج به انعقاد تفاهم نامه همکاری سه جانبه شد.

رونمایی نخستین شالیزار هوشمند برنج در آمل

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از رونمایی نخستین شالیزار هوشمند برنج در آمل در روز سه شنبه این هفته خبر داد و گفت: با اجرای این طرح پایلوت در یک هکتار از شالیزارهای برنج، هوشمندسازی در اراضی زراعی شمال کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این رویداد ملی هوشمندسازی اراضی زراعی، کشاورزان پیشرو نیز حضور خواهند داشت افزود: کشاورزان به هوشمندسازی علاقه زیادی نشان می دهند، به طوری که در استان ها توسعه و نفوذ اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی در دشت های کشور دسترسی به اینترنت مهیا شده است.

به گزارش ایرنا، به تازگی وزارت جهاد کشاورزی از اجرای ۲۰ طرح هوشمندسازی کشاورزی در زمینه اینترنت اشیاء با مشارکت بخش خصوصی خبرداده بود به طوری که این طرح‌ها در حوزه‌های آبیاری، مرغداری، دامداری، مزرعه، باغ و گلخانه هوشمند است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *