بستر نقش آفرینی تعاونی‌ها را در تحول اقتصادی کشور فراهم می‌کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به ظرفیت‌های تعاونی‌ها در مردمی کردن اقتصاد، بستر لازم برای نقش آفرینی آنان را فراهم می کنیم.

عبدالملکی

بستر نقش آفرینی تعاونی‌ها را در تحول اقتصادی کشور فراهم می‌کنیم

به نقل از ایرنا، حجت‌الله عبدالملکی در آئین افتتاحیه همزمان ۱۰۲ طرح بخش تعاون با حضور معاون اول رئیس جمهور، اظهار داشت:  بر اساس گفتمان اسلام و سفارش قرآن کریم، تعاون برترین و مهم ترین بستر برای حضور مردم در حوزه تحول اقتصادی کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  مساله ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی، اصلاح نظام مدیریتی شرکت‌های تابعه و رفع فقر مطلق را نیز از دیگر دستور کارهای وزارت مردم عنوان کرد و گفت: شاخص های بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه تعاون نیز تدوین می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ میلیون نفر در امور معیشتی و رفاهی با این وزارتخانه در ارتباط‌اند، افزود: بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تأکید ویژه‌ای بر نقش آفرینی مردم در کارآفرینی و اشتغال وجود دارد.

عبدالملکی با بیان اینکه از زمان شروع به کار دولت سیزدهم، چهار کلان پروژه در وزارت مردم آغاز شده است، بیان داشت: زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران برای تعیین شرح وظایف و تقسیم کار میان دولت و مردم در دست انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد: در سومین سال گام دوم انقلاب اسلامی و با روی کار آمدن دولت مردمی، تسریع در حرکت ماندگار به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی رقم خورده است.

در این مراسم  ۱۰۲ طرح تعاونی با اعتبار ۲ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی هفت هزار و ۸۱ نفر در حوزه های تولیدی، خدماتی، توزیعی و مسکن به بهره برداری رسید.

زیست‌بوم ملی اشتغالی با تعامل بیش از ۷۰ دستگاه اجرایی

وی زیست‌بوم ملی اشتغال را بستر اصلی فعالیت‌های اشتغال‌زا عنوان کرد و گفت: طراحی‌های این زیست‌بوم تمام‌شده و در مرحله اجراست، در اولین جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رئیس‌جمهور رونمایی و تصویب شد که یک بستر برای تعامل بیش از ۷۰ دستگاه اجرایی و بخش‌های مختلف حاکمیتی در کنار تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی است.

عبدالملکی بیان داشت: در این زیست‌بوم ۱۸۰ طرح اشتغال‌زا به عنوان اطلس اشتغال برای سراسر کشور تدوین شده است که عملیات اجرایی آن برای پایان سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۵۰ فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این زیست‌بوم یک طرح هماهنگ بین دستگاه‌ها و متولیان در قالب ارتباط سیستماتیک است پیش از این فعالیت‌های دستگاه‌ها در حوزه اشتغال به صورت جزیره‌ای و پراکنده صورت می‌گرفت به عنوان مثال سازمان فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌ها، اصناف متولی مجوزها و بانک‌ها متولی ارائه تسهیلات بودند که بدون هیچ هماهنگی خدمات را ارائه می‌کردند.

به گفته عبدالملکی، زیست‌بوم ملی اشتغال مانند یک ساعت تمام این قطعات رها شده را در کنار هم قرار می‌دهد و موتور آن به کار می‌افتد از این رو وظایف دستگاه‌ها در حوزه اشتغال تعریف شده و در یک نظام سیستمی به هم وابسته قرار گرفته است، نظارت‌ها نیز به صورت مستمر از عملکرد دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این فعالیت‌ها در حوزه اشتغال کور بود گفت: وام‌های چند هزار میلیاردی و مجوزها هر کدام به صورت جداگانه ارائه می‌شد و هماهنگی لازم نداشت اما در دومین جلسه شورای عالی اشتغال ۳۴ مصوبه به تصویب رسید که بستر حقوقی اجرایی این زیست‌بوم را فراهم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: زیست‌بوم ملی اشتغال یک اکوسیستمی است که در فضای گلخانه‌ای خاص ایجاد می‌شود و فرصت را برای رشد و نمو طرح‌های اشتغال فراهم می‌کند برای این زیست‌بوم توافقی میان شرکت رایتل، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بانک رفاه کارگران و معاونت اشتغال وزارت کار با ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صورت گرفته است و تا نیمه ۱۴۰۱، ۵۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

وی هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف را در فراهم‌سازی بسترهای اشتغال مثبت ارزیابی کرد و گفت: این همکاری‌ها منجر به حل مسئله می‌شود البته حل این مسئله، نیازمند برنامه بلندمدت است اکنون در کشورمان میلیون‌ها افراد به خاطر نداشتن شغل شایسته و یا اشتغال ناقص مشکل اشتغال دارند.

عبدالملکی تاکید کرد: دولت در این زیست‌بوم تعهد بسترسازی اشتغال برای بیش از یک میلیون نفر را طراحی کرده است این در حالی است که هدف‌های بالاتر را در اشتغال دنبال می‌کنیم تا شاهد شتاب در بهبود وضعیت اشتغال باشیم.

صدور مجوزهای سه‌روزه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و مشاغل خانگی

وی از صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و مشاغل خانگی در سه روز خبر داد و گفت: یکی از ارکان اشتغال آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که صدور مجوزهای آزاد را از هشت ماه به سه روز در قالب الکترونیکی رساندیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: در حدود چهار ماه، سه هزار و ۵۰۰ مجوز برای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای صادرشده که یک هزار آموزشگاه مشغول به کار شدند این در حالی است که در ابتدای امسال و قبل از استقرار این دولت، ۲۰ تا ۳۰ مورد مجوز صادر و صدور مجوزها تبدیل به رانت شده بود و در بعضی موارد مجوزها حدود ۲ میلیارد خرید و فروش می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین مدت برای توسعه آموزش‌های مهارتی برای نیروی کار مورد نیاز کارخانه‌ها، ۵۵۵ آموزشگاه جوار کارگاهی تأسیس شده است که بستر اشتغال هزاران نفر را فراهم می‌کند ضمن اینکه در گذشته تنها ۶۰۰ آموزشگاه جوار کارگاهی وجود داشت.

عبدالملکی با اشاره به صدور مجوزهای مشاغل خانگی گفت: با هماهنگی متولیان صدور مجوزها، مجوز مشاغل خانگی ظرف سه روز صادر از زمان ثبت درخواست افراد صورت می‌گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *