بهره‌برداری از ۱۸۴ پروژه زیرساختی در دهه تولید و تجارت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بهره‌برداری از ۱۸۴ پروژه زیرساختی در دهه تولید و تجارت در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

تولید

      بهره‌برداری از ۱۸۴ پروژه زیرساختی در دهه تولید و تجارت

به نقل از ایرنا، «علی رسولیان» روز گذشته در نشست خبری گرامیداشت دهه تولید و تجارت در محل وزارت صمت افزود: این پروژه‌ها در بازه زمانی یکم تیرماه، روز ملی اصناف تا دهم تیرماه، روز صنعت و معدن به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد: بزرگ‌ترین شهرک صنفی – تولیدی با اخذ مصوبه دولت آماده بهره‌برداری است که به‌صورت مشارکتی با اصناف آماده شده است.

وی به احیاء حدود ۲ هزار واحد صنعتی راکد در سال گذشته اشاره کرد که به این ترتیب ۱۵ درصد از تعداد واحدهای غیرفعال کاسته شد.

رسولیان بیان داشت: امسال احیاء ۲ هزار واحد راکد دیگر در دستور کار است، از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۶ واحد راکد احیا شده و افزایش ظرفیت ۱۳۴ واحد در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: ۶۲ درصد واحدهای راکد قابلیت احیا دارند و ۵۷ درصد این واحدها برای احیاء اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: برای سال جاری افزایش ظرفیت سه‌هزار و ۳۰۰ واحد راکد کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آغاز شده که بخش کوچکی از منابع مالی آن از محل بودجه‌داخلی این سازمان و بقیه از اعتبارات بانکی، طرح تام و غیره خواهد بود.

قطعی برق صنایع کوچک، حداکثر یک روز

رسولیان درباره تامین برق صنایع کوچک اظهار داشت: امسال عمده قطعی‌های برق بابرنامه است و توافق شد چنانچه کسری جدی برق وجود داشت حداکثر در یک روز آن هم بین ساعت‌های ۱۱ صبح تا ۲۳ برق در شهرک های صنعتی قطع شود.

وی به پیش‌بینی دو مسیر برای تامین برق در کوتاه‌مدت اشاره کرد و گفت: DGهای بنگاه‌ها برای زمان اوج مصرف و همچنین استقرار CHPها به‌طوری که بتوانند مازاد برق تولیدی‌شان را ترانزیت کرده و به دیگر صنایع بفروشند، در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح‌کرد: به دستور وزیر صمت، مجوز خرید DGها و CHPهای دست‌دوم تا پایان شهریورماه امسال اخذ شده است.

وی ادامه‌داد: همچنین در شهرک‌های صنعتی مصوب شد تا به ازای تولید هر مگاوات برق یکصد مترمربع زمین رایگان در اختیار قرار داده شود.

رسولیان بیان‌داشت: تاکنون افزایش ظرفیت برق در حوزه CHPها ۵۰۰ مگاوات بوده و ۴۰۰ مگاوات نیز توسط DG های خود تامین از سوی واحدهای صنعتی اضافه شده است.

وی از دریافت مصوبه ایجاد شهرک انرژی خورشیدی خبر داد و گفت:‌ این شهرک پس از ایجاد، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

این مقام مسوول همچنین به امضای تفاهم‌نامه ای با وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق و کاهش بروکراسی در این زمینه اشاره کرد و افزود: از وزارت نیرو مجوز گرفته‌ایم که تا میزان ۲۰۰ کیلو وات برق تولیدی به صورت تضمینی خریداری شود.

ایجاد ستاد سرمایه‌گذاری ویژه بر اساس آمایش سرزمینی

رسولیان خاطرنشان‌کرد: ایجاد ستاد سرمایه‌گذاری ویژه بر اساس آمایش سرزمینی با دستور وزیر صمت در دستور کار قرار گرفته که در آن مناطق مختلف، ظرفیت های آن مناطق، همچنین نوع کالاها و محصولاتی که باید تولید شود مورد مطالعه قرار گرفته و مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

وی یادآور شد: هیات وزیران در نشست روز ۱۱ خرداد به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، ساماندهی واحدهای صنعتی و معدنی اطراف تهران را بر اساس اصول زیست‌محیطی تصویب کرد و در پی آن واحدهای صنعتی و معدنی ۳۸ لکه صنعتی اطراف تهران بر اساس اصول زیست‌محیطی ساماندهی خواهند شد.

به گزارش ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۵ ناحیه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۲ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۹۹ هزار و ۱۶۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۲۲۱ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۰۷ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۱ هزار و ۲۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *