تشکیل ۳۱ مجتمع مهارت محور دانش بنیان در کشور

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: ۶ هزار موافقت‌نامه اصولی برای آموزشگاه‌های آزاد صادر شده است تا از این طریق از توانمند‌های مردمی استفاده کنیم.  

فنی

       تشکیل ۳۱ مجتمع مهارت محور دانش بنیان در کشور

غلامحسین حسینی نیا گفت: در پی  رشد تکنولوژی شکاف مهارتی به وجود آمده که با برنامه‌ریزی سازمان‌های بین‌المللی قرار است تا سال ۲۰۳۰ این شکاف مهارتی بسته شود. این اتفاق شش و نیم تریلیون برای اقتصاد جهان به ارمغان خواهد آورد.

اوگفت: در سفر‌های هیئت دولت اعتبارات خوبی برای توسعه و تجهیز مراکز آموزش و فنی و حرفه‌ای فراهم شده است. تا کنون بیش از دوهزار میلیارد تومان از رهگذرِ سفر‌های استانیِ هیئت دولت برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعتبارات تصویب شده که ما از این اعتبارات برای توسعه و تجهیز مراکز خود استفاده می‌کنیم.

وی افزود: ما بیش از ۳هزار ۷۶۰ استاندارد شایستگی طراحی کردیم تا از این طریق کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.  

حسینی نیا  در خصوص افزایش آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای گفت: ۶ هزار موافقت‌نامه اصولی برای آموزشگاه‌های آزاد صادر شده است تا از این طریق از توانمند‌های مردمی در بخش خصوصی استفاده کنیم.  

او گفت: در حال حاضر دوازده هزار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آن‌ها تنها در یک رشته  مراقبت زیبایی و آرایشگری زنانه و ۵۰ درصد دیگر در رشته‌هایی مثل خیاطی، آشپزی و صنایع دستی مشغول فعالیت بودند. این درحالی است که ما بیش از ۶هزار و ۵۰۰استاندارد آموزشی داریم.

وی افزود: تأکید بر فعالیت‌های دانش‌بنیان به تنهایی نمی‌تواند مفید باشد بلکه باید به سمت مهارت محوری برویم. تلاش ما این است که به سمت مباحث دانش‌بنیان مهارت محور برویم. در همین راستا، ۳۱ مجتمع فناوری مهارت محور دانش‌بنیان با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه مادر در استان‌های مختلف ایجاد خواهیم کرد.  

وی گفت: یک هزار و ۳۰۰ استاندارد در حوزه دانش‌بنیان تهیه شده است این استاندارد‌ها را در اختیار دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده‌ایم تا زمینه تحولی در مهارت‌آموزی ایجاد کنیم.  

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به دیپلماسی مهارت اشاره کرد ادامه داد: این سازمان برای بهبود عملکرد خود باید با شرکای اجتماعی خود در داخل و خارج از مرز‌ها ارتباط تنگاتنگی داشته باشد، در همین راستا تفاهم‌نامه‌های خوبی تدوین شده است. ما باید بتوانیم از دنیا کمک بگیریم و به کشور‌ها کمک کنیم.  

حسینی‌نیا گفت: به زودی تیمی از کارشناسان ایرانی با هزینه‌ی آلمانی‌ها به آنجا می‌روند تا آموزش‌هایی ببینند همچنین به زودی هیئتی از کشور اوگاندا به ایران می‌آید تا آموزش‌هایی در ایران ببینند.  

او در مورد مسابقات بین‌المللی شانگ‌های چین گفت: این مسابقات قرار بود در چین برگزار شود، اما به بهانه‌ی کرونا این اتفاق نیفتاد. در این دوره قرار بود در ۳۴ رشته از طرف ایران برای مسابقات نیرو ارسال شود، اما در نهایت با تصمیم فدراسیون جهانی مسابقات بین‌المللی قرار شد این مسابقات به صورت غیر متمرکز در ۱۱ کشور برگزار شود. با این اوصاف ما می‌توانیم با اعزام شرکت کنندگان به ۷ کشور در ۱۸ رشته شرکت کنیم.  

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: این سامانه برای شناسایی و آموزش و مهیاسازی مربیان فنی و حرفه‌ای است.  ما در حال حاضر حدود ۵هزار مربی دولتی و ۲۰هزار مربی بخش خصوصی داریم که اگر بخواهیم استاندارد‌های دانش‌بنیان را اضافه کنیم طبق برآورد‌های ما حدود ۴۰۰ شهرستان کشور نیاز به یکصد هزار مربی دارند و این در حالی است که ما توانایی استخدام مربیِ جدید را نداریم.  

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *