تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح
تهران- ایرنا- کار و کارآفرینی کلیدواژه‌ برنامه‌های اولین روزهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و نمایشگاه کار در دانشگاه تهران و طرح ملی ترویج کارآفرینی در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز و اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روزهای پایان اردیبهشت در آموزش عالی با برگزاری نمایشگاه‌ها و آغاز طرح‌هایی همراه بود که هدف آنها توسعه اشتغال و فرهنگ کارآفرینی میان دانش‌آموختگان بود؛ نشانه‌ای دیگر از تلاش وزارت علوم برای کاهش آمار بیکاری دانش‌آموختگان و ورود آنها به کارآفرینی. دوشنبه گذشته (اول خرداد) نمایشگاه کار دانشگاه تهران و طرح ملی ترویج کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد؛ دو رویدادی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آنها حضور یافت.

محمدعلی زلفی‌گل در افتتاح نمایشگاه کار که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آن حضور داشت، گفت: باید تلاش کنیم نهضت اشتغال را به پروژه ملی کشور تبدیل کنیم و همه امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم. اگر جوانان شغلی متناسب با تخصص خود داشته باشند، به موقع تشکیل خانواده می دهند و امید و نشاط در جامعه گسترده می شود و شاهد مهاجرت بخشی از نخبگان نخواهیم بود.

وی افزود: یکی از وظایف آموزش عالی تبدیل پروژه ملی اشتغال به نهضتی ملی است و دانشگاه تهران پرچم دار این اقدام شده است. دانش قدرت آفرینش می دهد و دانشگاه منشا آفرینش است. فرهنگ آفرینی، نوآفرینی، کار آفرینی و ایجاد مزیت های جدید وظیفه دانشگاه است. یکی از نکاتی که دانشگاه باید به آن توجه کند، استفاده از مزیت‌های نسبی کشور است؛ یعنی استفاده از امکاناتی مانند اقلیم چهار فصل، منابع طبیعی تا خام فروشی نکنیم.

رییس دانشگاه تهران نیز شعار این دانشگاه برای تحقق دانشگاه کارآفرین را جهاد علمی با رویکرد مسوولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: اگر چنین شعاری را مطرح کردیم، یعنی لازم است ساختار درونی دانشگاه تهران را متحول کنیم و به همین دلیل باید متناسب با اهداف دانشگاه کارآفرین پیش رویم.

سیدمحمد مقیمی در آیین گشایش نمایشگاه کار دانشگاه تهران افزود: نباید با نگاه بروکراتیک به واحدهای آموزشی نگاه شود.

اگر ساختار موجود دانشگاه نتواند اهداف را محقق کند، همه تلاش‌های ما بیهوده است. به جای رویکرد جزیره‌ای به ماموریت‌های مختلف دانشگاه باید مجموعه را در قالب منظومه‌ای، شبکه‌ای و پیوسته مدیریت کنیم. یکی از ایرادات در بخش آموزش عالی، رویکردهای بروکراتیک در اداره و مدیریت آنها است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *