تلاش دولت برای کاهش فاصله بیکاری فارغ التحصیلان با نرخ بیکاری کل کشور

 

تلاش دولت برای کاهش فاصله بیکاری فارغ التحصیلان با نرخ بیکاری کل کشور
معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه فارغ التحصیلان ۴۰درصد بیکاران کشور هستند افزود:فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نسبت به کل بیکاری کشور در ابتدای شروع دولت حدود ۶درصد بوده,تلاش دولت رساندن به ۲درصد تا پایان دولت است.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،بیکاری فارغ التصحیلان دانشگاهی این روزها معضل اصلی جامعه است، جوانانی که ویژگی مشترک آنها داشتن مدرک تحصیلی و تفکری یکسان برای یافتن شغل است.

  این مشکل تا دهه ۶۰ وجود نداشت و معمولاً جوانان بعد از پایان تحصیلات خود مشغول به کار می شدند، اما تفکر غلطی که آن زمان رواج داشت اکنون در ذهن جوانان جویای کار وجود دارد. یافتن شغل در مشاغل دولتی است. در دهه ۵۰ و ۶۰اکثر جوانان بعد از پایان تحصیلات در ادارات دولتی مشغول به کار می شدند، این موضوع به اعتقاد کارشناسان بازار کار به این دلیل بود که در آن دهه تعداد نیروی تحصیل کرده به اندازه حاضر نبود و همین مسئله باعث می شد که بیکاری فارغ التحصیلان به میزان حال حاضر احساس نشود.

یکی از نقاط ضعف در اشتغال فارغ التصحیلان نبود مهارت و تخصص و دانش قابل عرضه برای نیروی کار است. امروز مشاهده می کنیم که نیروی کار با داشتن چندین مدرک اما هیچ کدام از مدرک ها کاربردی نیست . همین موضوع باعث علاقه مندی فارغ التحصیلان به سمت مشاغل کاذب می شود.

یکی از رشته هایی که برای فارغ التحصیلان جذابیت دارد حرفه تخصصی بازاریابی است.  حرفه تخصصی بازاریابی در پیشبرد امور اقتصادی در شرکت‌های بزرگ دنیا بسیار مؤثر است و این در حالی است که در کشور ما از این اهرم به نحو ناصحیح استفاده می‌شود و جوانان بدون آگاهی در مسیری اشتباه برای کسب درآمد وارد این شغل می‌شوند.

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه و کارآفرینی وزارت کار گفت: اولویت کشور در حوزه اشتغال، حل معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.بایستی ۵۰درصد مصوبات کارگروه تخصصی اشتغال در استان‌ها مربوط به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگاه روایت یک تجربه گفت: توجه به مساله مشاوره برای ایجاد اشتغال پایدار اهمیت زیادی دارد. ذکر این نکته مهم است که برای ایجاد اشتغال پایدار فقط تزریق تسهیلات و اعتبار نیست.
وی با بیان اینکه اشتغال فراتر از پرداخت تسهیلات است، افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کل کشور در پاییز ۱۴۰۲، ۷٫۶ درصد بوده که کمترین آمار بیکاری پس از انقلاب به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در دولت با وجود افزایش جمعیت، نرخ بیکاری در حال کاهش است. بنابراین از سال ۱۴۰۰خالص اشتغال در هر فصول مثبت بوده است.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بخشی دیگر از آمار اشتغال گفت: نرخ کل بیکاری از ابتدا دولت از ۸٫۹ به ۷٫۶ درصد رسیده است. همچنین نرخ اشتغال ناقص از ۱۰٫۶ به ۸٫۶ درصد و نرخ بیکاری در حوزه فارغ التحصیل ۱۱٫۴ درصد به ثبت رسیده است.

کریمی بیرانوند اضافه کرد: فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نسبت به کل بیکاری کشور در ابتدا شروع دولت حدود ۶درصد بوده که امروز به ۳٫۵ درصد رسیده که تلاش این دولت رساندن این عدد به دو درصد تا پایان دولت است.

وی اظهار کرد: در اقتصاد کلان چهار متغیر مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی از این متغیر نرخ بیکاری است. نرخ رشد، نرخ تورم و نرخ ارز از دیگر متغیرها در این بخش است.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه نرخ بیکاری کار هیچ نهادی به تنهایی نیست، اظهار کرد: در زیست بوم اشتغال متغیرهای زیادی در نرخ بیکاری تأثیر دارد و تأکید داریم در نقطه مطلوب نیستیم اما شرایط رو به بهبود است.

وی تصریح کرد: اقتصاد از حالت شرطی و اتصال روانی به تحولات بیرونی خارج شده و فعالیت پر تحرک و اثر هم افزایی در ایجاد اشتغال به واسطه همسویی در دولت افزایش یافته است.

معاون حوزه اشتغال وزیر کار ادامه داد: ۴۰درصد بیکاران کشور در بین فارغ التحصیلان بوده که بزرگترین دغدغه ما است و پیگیر موضوع هستیم.
مطلوب نرخ بیکاری بین سه تا چهار درصد است که امیدواریم کشور به این نقطه مطلوب برسد و البته پایدار باقی بماند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *