رییس اتاق تهران: جامعه کارآفرین ایران آماده کمک به توسعه کشور است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران سرشار از پتانسیل است، گفت: بخش خصوصی جدا از حاکمیت نیست و بر همین اساس کارآفرینان کشور به دور از سیاست زدگی با صدای رسا اعلام می‌کنند که آماده کمک به کشور هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مسعود خوانساری در هفتمین مراسم امین‌الضرب اظهار داشت: حضور در این نشست سالیانه نشانه احترام به مفهوم مترقی کارآفرینی و تکریم جایگاه مردان و زنانی است که قلب شان برای پیشرفت و توسعه ایران اسلامی می‌تپد.

وی افزود: به همین دلیل برای هفتمین سال متوالی مراسم امین‌الضرب را برای تقدیر از جامعه سخت کوش کارآفرین با امید به آینده ای سرشار از موفقیت روشن برگزار کرده ایم و امیدواریم روزی بتوانیم در کنار هم و در اقتصادی سرزنده،‌ پویا و کارآمد به تقدیر از کارآفرینانی بپردازیم که کالاهایشان بازارهای جهانی را به تسخیر درآورده‌اند.

خوانساری با بیان اینکه بخش خصوصی، در این روزها تحت انواع فشارهای اقتصادی قرار دارد، تصریح کرد: تحریم‌های بین‌المللی کسب‌وکار فعالان اقتصادی را نشانه رفته و مصائب آن بیش از هر بخشی، فعالیت‌های بخش‌خصوصی را با چالش همراه ساخته‌است.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: این روزها می‌دانیم که شعارهایی مانند بی‌اثر قلمداد کردن تحریم‌ها، چه لطمه های سختی به اقتصاد کشور وارد کرده و نمونه آشکار آن کاهش درآمد ارزی کشور، جذب سرمایه خارجی فرساینده و ناکافی، محدود شدن ورود تکنولوژی به کشور است.

خوانساری تاکید کرد: طی چند دهه گذشته نه تنها اثرات تحریم‌های خارجی بر بدنه اقتصاد ایران کم نشده، بلکه همزمان خودتحریمی‌ها و به تعبیری تحریم‌های داخلی هم به اهرمی پرفشار علیه اقتصاد ملی ایران تبدیل شده ‌است.

وی گفت: برای برون رفت از بحران‌های موجود، اقتصاد ایران باید با نگاهی فراگیر و ملی، مبانی توسعه و پیشرفت را بپذیرد، زیرا هیچ کشور،‌ جامعه و اقتصادی حداقل طی یک قرن اخیر موفق نشده از پس شرایط نامطلوب خود برآید، بدون آنکه به سمت توسعه بامحور بخش‌خصوصی و کارآفرینی چرخش کند.

وی تصریح کرد: اگر کارآفرینی محور باشد، نظام سیاست‌داخلی باید به سوی حل مشکلات قدم برمی دارد و تمام نظام تصمیم‌گیری کشور، خود را با محور پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی هم‌ساز می‌کند.

خوانساری با بیان اینکه چالش کشور در چهار دهه گذشته حکمرانی نامطلوب و دیوان‌سالاری بوده است، گفت: همچون موریانه با ایجاد فساد، رانت، بوروکراسی‌های پیچیده، بی‌عدالتی، انواع گسست‌های اجتماعی و فرهنگی کشور را از مسیر توسعه منحرف کرده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اقتصاد دولتی سال‌های طلایی را که می‌توانست فرصتی برای جهش اقتصادی و توسعه کشورمان همچون ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، مالزی و اندونزی باشد از ایران گرفت.

وی افزود: با وجود همه مشکلات، باید همچنان به آینده ایران عزیر امیدوار باقی ماند، البته با این پیش شرط که بپذیریم کشور امروز نیازمند رفتارهای خردمندانه است و تندروی، رفتار غیرکارشناسی و سیاست‌زدگی و گروه و حزب‌گرایی را رها کرده و با عقل گرایی و پرهیز از هیجانات ناشی از اتفاقات روز به آنچه صحیح و صلاح است، عمل کند.

خوانساری با بیان اینکه اکنون فرصت و زمانه، اختلاف افکنی نیست، تاکید کرد: ملت، دولت و حاکمیت می‌توانند درکنار هم به حل و فصل اموری بپردازند که اکنون به چالشی برای کشور تبدیل شده اند. تاریخ چند دهه گذشته نشان داده که هر زمان وحدت فراگیر در میان تمام اقشار کشور ایجاد شده، از پس عبور از گردنه‌های سهمگین برآمده‌ایم.

رسیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران سرشار از پتانسیل است، خاطرنشان کرد: معادن، نفت‌وگاز، راه‌های سراسری، حضور نیروی کار تحصیلکرده و ارزان، دسترسی به دریایی آزاد و امکان صادرات کالا به بازارهای منطقه‌ای ۴۰۰ میلیونی تنها بخشی از گوهر نهفته در این سرزمین است که امروز اگر از دل این نعمت‌های خدادادی، اقتصاد و جامعه‌ای سرشار از رفاه، سرزنده و کارآمد، مدرن و رو به جلو بیرون نیاید، نشانه اشکار ضعف در مدیریت است.

وی با بیان اینکه نسل جوان تحصیل کرده آماده حضور در میدان است، خاطرنشان کرد: جامعه کارافرینی ایران هم مانند کشورهای توسعه یافته، آمادگی حضور موثر و مفید در میدان اقتصاد را دارد و باید این ویژگی بزرگ و ارزشمند مورد توجه و احترام قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اگر دولت به مسیر منطقی خود بازگردد،‌ امکان بهبود و ارتقای وضعیت سرمایه‌اجتماعی و احیای اعتماد مردم هم ایجاد می شود، گفت: جامعه اقتصادی و دولت می‌توانند با همکاری صادقانه همچون دو بال یاری کننده کشور برای طی این مسیر باشند.

وی افزود: هدف از برگزاری مراسم امین‌الضرب این است که به سیاست‌گذاران بگوییم با وجود همه موانع، امروز چنین کارآفرینان سرآمدی در ایران زیست می‌کنند. حال اگر محیط مناسب کسب و کار در این سرزمین مهیا شود، به طور حتم جامعه پویای کارآفرینی به رشد خود در تراز جهانی ادامه خواهد داد.

به گفته خوانساری، کشوری می‌خواهیم که فرزندانمان با آسایش در آن زیست کنند و نسل جدید بتواند آرزوهای بلندش برای کارآفرینی را در دل این خاک محقق سازد، زیرا ایران پتانسیل‌هایی در دل خود دارد که می‌تواند بستر تحقق همه رویاها باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *