شرکتها و صنایع بزرگ باید دانش بنیان شوند

عضو هیات رییسه فراکسیون اقتصاد دانش بنیان گفت:باید امسال به این سمت برویم که شرکتهای بزرگ و صنایع، دانش بنیان شوند و این موضوع با رویکرد افزایش کیفیت و کاهش قیمت باشد.

صنایع

       شرکتها و صنایع بزرگ باید دانش بنیان شوند

به نقل از خبرگزاری مهر، محسن دهنوی عضو هیات رییسه فراکسیون اقتصاد دانش بنیان در حاشیه بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در جمع خبرنگاران گفت: به همه مسئولان دولت پیشنهاد می کنم که از نمایشگاه ایران ساخت در خانه نوآوری و فناوری و دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان بازدید کنند.

وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، یکی از بزرگترین بازار شرکتهای دانش بنیان، خود دولت است و آنها می توانند به عنوان یک مصرف کننده بزرگ از شرکتهای دانش بنیان خریداری کنند.

به گفته دهنوی، من فکر کنم یکی از بزرگترین سیاست ها این است که امسال، خرید دولتها و شرکتهای دولتی از مجموعه شرکتهای داخلی به خوبی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه خرید از این شرکتها توسط دولت نیز مورد تاکید رهبر است، افزود: ما باید به سمت دو اتفاق در تولید حرکت کنیم؛ یک اینکه صنایع بزرگ ما به سمت دانش بنیان شدن بروند و دوم اینکه از تجربه صنایع دیگر باید درس بگیریم.

وی اضافه کرد: باید شرکتهای دانش بنیان به سمت تولید محصولات با کیفیت بروند که بین مردم جایگاه خود را بیابند.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات در اکوسیستم فناوری این است که صنایع بزرگ معدنی نفت، گاز، پتروشیمی و.. دانش بنیان نیستند و در فناوری روز کمترین دخالت دارند.

وی عنوان کرد: لذا باید امسال به این سمت برویم که شرکتهای بزرگ و صنایع، دانش بنیان شوند و این موضوع با رویکرد افزایش کیفیت و کاهش قیمت باشد.

محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه فراکسیون اقتصاد دانش بنیان پیش از افطار در نشست فعالان اقتصاد دانش بنیان که در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد گفت: میزان بودجه اختصاص یافته از منابع عمومی به دانش بنیان‌ها برابر با ۱۴۰۰ همت یا (هزار میلیارد تومان) بوده است.

وی افزود: اکنون در جایی قرار داریم که یک درصد از منابع مان را به حوزه دانش بنیان اختصاص داده ایم و این میزان خیلی کم است اما در مقابل خروجی‌های دانش بنیان‌ها بیش از انتظار بوده است.

به گفته وی ما باید قدردان مقام معظم رهبری باشیم زیرا ایشان از سال ۸۲ تولید ثروت از دانش را به عنوان موضوعی مهم مطرح کردند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری همچنان پای این موضوع ایستاده اند که باعث شده گفتمان‌هایی در این خصوص انجام گیرد که اکنون نتیجه این پیگیری‌ها فعالیت بیش از ۷ هزار شرکت دانش بنیان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم شرکت‌های دانش بنیان سهمی در GDP (تولید ناخالص داخلی) ندارند در صورتی که می‌توانند بخشی از اقتصاد باشند.

وی با بیان مثالی گفت: به عنوان مثال حوزه نفت هنوز نتوانسته از توانایی شرکت‌های دانش بنیان بهره ببرد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان هنوز سهم بزرگی از شرکت‌های دانش بنیان را نگرفته اند، افزود: آنطور که پیداست قسمت سخت ماجرا باقی مانده است. از این رو ما طی دو سه سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیان را مطرح کردیم.

دهنوی گفت: این قانون در سال گذشته به تصویب رسید و اکنون در حال اصلاحاتی است که به تأیید شورای نگهبان برسد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه این قانون برای حمایت از تولید دانش بنیان است افزود: در این طرح ۱۱۰ معضل شرکت‌های دانش بنیان به قانون تبدیل شده و قرار است که بعد از تصویب آئین نامه‌های مربوط به این طرح تدوین شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید از تجربه تلخ صنعت خودروسازی درس بگیریم گفت: حمایت از دانش بنیان‌ها نباید منجر به ایجاد رانتی شود که در نهایت به نارضایتی مردم منتهی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *