شهرکهای صنعتی به شهرک فناوری تبدیل می‌شوند

سرپرست دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شهرکهای صنعتی تاکنون فقط در قالب شهرک صنعتی فعالیت داشته اند که این وزارتخانه در راستای تحقق تولید دانش بنیان، به دنبال گسترش شهرکهای فناوری در کشور و سوق دادن شهرکهای صنعتی به این سمت و سو است.

شهرک صنعتی

شهرکهای صنعتی به شهرک فناوری تبدیل می‌شوند

به نقل از ایرنا، امیرحسین اسدی گفت: از سوی دیگر به دنبال توسعه مبانی انقلاب چهارم صنعتی است تا کارخانه ها به سمت هوشمندسازی پیش رفته و فرآیندها و سیستم هایشان دیجیتال شود.

وی اظهار داشت: امسال وزارتخانه برنامه کلانی تحت عنوان “برنامه سال تولید دانش بنیان” تدوین کرده است که برای رسیدن به تولید دانش بنیان باید چه اقداماتی در سطوح مختلف شامل برخی فرآیندها، زیرساختها و آینده پژوهی ها انجام گیرد و بر طبق اینها راهکارهایی نوشته شده است که هفته آینده ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه امسال دولت باید سهم صنعت دیجیتال از تولید ناخالص داخلی را به ۱۰ درصد برساند و در این راستا برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی برای مدیران در نظر گرفته شده است تا با فرآیندهای انقلاب چهارم صنعتی آشنا شوند و کارخانه ها به سمت هوشمندسازی سوق یابند.

اسدی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های اصلی امسال این وزارتخانه، راه اندازی مراکز خدمات فناوری کسب و کار در استانهاست، این مراکز، خصوصی هستند و از ظرفیت استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان در آنها استفاده می شود.

سرپرست دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق قانون باید یک درصد از بودجه هر واحد صنعتی به بخش “تحقیق و توسعه” (R&D) اختصاص یابد که صرف تشریفات می شود و آمار کلی در کشور نشان می دهد که سهم تحقیق و توسعه در صنعت، کمتر از هشت دهم درصد است.

اسدی افزود: همچنین سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد است اما این سهم در کشورهای پیشرفته دنیا ۱۴ درصد به بالاست و برای بهبود این شاخص باید صاحبان صنایع را مجاب کرد که بخشی از هزینه های خود را به این امر اختصاص دهند زیرا اگر نتوان بودجه بخش تحقیق و توسعه از یک صنعت را از دو دهم درصد بالاتر برد، شکست آن صنعت حتمی است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین” از سوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: یکی از بخشهایی که می تواند به تحقق شعار مزبور کمک کند تقویت ارتباط صحیح بین دانشگاه و صنعت است زیرا همواره ارتباط بین صنعت و دانشگاه دچار مشکل بوده به طوری که صنعت، دانشگاه را قبول نداشته و دانشگاه، صنعت را نمی پذیرفته است.

سرپرست دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری امسال، در نظر گرفتن دانش بنیانی به عنوان افزایش بهره وری، کاهش هزینه های تمام شده تولید، افزایش فروش و بهینه سازی فرآیندها و کیفی سازی محصولات است.

اسدی افزود: برای برقراری ارتباط درست بین صنعت و دانشگاه، باید اتاق های فکری متشکل از  نمایندگان سه بخش صنعت، دانشگاه و دولت ایجاد کرد که در آن دانشگاه و شرکتهای دانش بنیان به عنوان راهبر حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در واقع اتاق های فکر مزبور تسهیلگرانی هستند که به ارتباط بهتر بین فناوری و صنعت کمک می کنند و به عنوان اتاق های فکر فناوری – صنعت مطرح می شوند.

سرپرست دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: متاسفانه بخش صنعت آن قدر درگیر خود بوده است که در بسیاری موارد درد خود را نمی فهمد و قرار است در اتاق های فکر فناوری – صنعت به سراغ تک تک صنایع رفته، رویدادهای حل مساله و مشکلات صنایع را مطرح و مساله شناسی و معضل شناسی انجام گیرد و در نهایت برای آن راهکار اتخاذ شود تا با بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه ها و پژوهشکده ها بتوان این مسائل را حل و عملیاتی کرد.

اسدی افزود: شاخص ما در سال ۱۴۰۱ این است که صنعت برای کیفی سازی و افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان استفاده کند از این رو مشهد پایه ایجاد اتاق های فکر فناوری – صنعت می شود.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی به ویژه مشهد ظرفیتهای بسیار زیادی هم در حوزه صنعت و هم در حوزه دانشگاه و شرکتهای دانش بنیان دارد و اگر بتوان تعامل بین این دو بخش را شکل داد منجر به افزایش بهره وری خواهد شد.

سرپرست دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این راستا کارگروهی متشکل از نمایندگان سه بخش صنعت، دانشگاه و دولت برای ایجاد اتاق فکر فناوری- صنعت در مشهد تشکیل شد تا برنامه ها و آیین نامه ها توسط این کارگروه نوشته شود از سوی دیگر دولت نیز تمام ظرفیت خود را برای این بخش مورد استفاده قرار دهد تا اتاق های فکر استانی بتوانند به فناور شدن صنعت کمک کنند.

اسدی افزود: یکی از اقدامات اتاق های فکر فناوری – صنعت می تواند فرهنگ سازی در خصوص افزایش هزینه ها برای تحقیق و توسعه در صنایع باشد تا مدیران صنایع ترغیب شوند که روی بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند چرا که برخی از صاحبان صنایع، تحقیق و توسعه را قبول ندارند یا مدیران ضعیف خود را در بخشهای تحقیق و توسعه کارخانه ها قرار می دهند در حالی که در تمام دنیا این بخش، پیشران و پیشانی کار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *