ضرورت افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی

معاون توسعه و نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: رهبری به افزایش دوبرابری تعداد شرکتهای دانش بنیان تاکید داشته اند در همین راستا لازم است که میزان سرمایه صندوق نوآوری افزایش یابد.

صندوق نوآوری

ضرورت افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی

به نقل از خبرگزاری مهر، سیاوش ملکی فر در هفتمین رویداد خوشامدگویی شرکت‌های دانش بنیان که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی ۶۰ خدمت و تسهیلات را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد.

وی گفت: زمانی که اعتبارات این صندوق ۳ هزار میلیارد دلار در نظر گرفته شد تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمتر از ۱۰۰ شرکت بوده ولی در حال حاضر این تعداد شرکت بالغ بر ۶۷۰۰ شرکت شده‌اند و با فرمان مقام معظم رهبری تعداد شرکت تا پایان سال دو برابر خواهد شد از این رو نیاز است سرمایه این صندوق افزایش یابد.

وی با بیان اینکه امسال سال دانش بنیان هاست و قانون جهش تولید دانش بنیان به همت معاونت علمی و فناوری و همکاری صندوق توسط مجلس به دولت ابلاغ شد، گفت: این قانون نقطه عطفی است که خلاءهای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان طی ۱۲ سال اجرایی در آن رفع شده است. این قانون می تواند انرژی جدیدی را در کالبد فناوری تزریق کند.

وی گفت: در ابتدای پیدایش صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه اولیه این صندوق ۳ هزار میلیارد دلار بوده است که قرار بود ظرف ۳ سال اعتبارات آن تامین شود ضمن آنکه سالی نیم درصد از بودجه‌های عمومی به این صندوق اختصاص یابد. اگر این اعتبارات محقق می‌شد، سرمایه کنونی صندوق نوآوری و شکوفایی بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان می شد اما ۲۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه این صندوق محقق شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ما بر اساس فعالیت‌های شرکت‌ها دو نوع حمایت از دانش بنیانها خواهیم داشت، ادامه داد: لیست شرکت‌های دانش بنیان در ساعت ۲۴ هر شب به ما اعلام می‌شود که ممکن است در هر لیست تعدادی شرکت اضافه یا حذف شوند؛ تسهیلات صندوق، بر اساس فعالیت‌های شرکت‌ها و نوع محصولات شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود.

ملکی‌فر با بیان اینکه در حال حاضر ۶۹ صندوق پژوهش و فناوری در کشور راه اندازی شده است، ادامه داد: از این تعداد ۳۱ صندوق استانی فعالیت می کند و در هر استان حداقل یک صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شده است. این صندوق‌ها در دانشگاه‌های مادر و بزرگ چون شریف، تهران، تربیت مدرس، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین و علم و صنعت راه اندازی شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، کارمزد تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری ۱۴ تا ۱۸ درصد هستند، گفت: این صندوق نیز همانند سایر کشورها، وام‌هایی بدون چک و سفته به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌کند؛ ما هم همانند سایر کشورها تسهیلات بدون وثیقه اعطا می‌کنیم مشروط بر آنکه شریک طرح‌ها شویم. این روند در سایر کشورها نیز اعمال می‌شود.

وی گفت:این نحوه تامین سرمایه، به عنوان تامین سرمایه مبتنی بر بدهی است و در این روش نهاد مشارکت کننده، در سود و زیان شرکت‌ها مشارکت ندارد.

وی اضافه کرد: برای ثبت اختراعات خارج از کشور از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود. برای دریافت CE مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، برای ثبت اختراع در امریکا ۲۰۰ میلیون تومان و برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

ملکی فر افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۹۶ به میزان ۲۲۵ میلیارد تومان به شرکت‌ها تسهیلات ارائه کرده و این میزان در سال ۹۸ به ۲۸۷۲میلیارد تومان و در سال ۹۹ به میزان ۵۳۸۸ میلیارد تومان رسیده است.

معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: میزان تسهیلات اعطایی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۴۰۰ برابر ۴۷۰۹ میلیارد تومان است که ما برای اعطای این میزان تسهیلات علاوه بر اعتبارات صندوق، اعتبارات بانک‌ها را به میدان آوردیم و در حال حاضر ۱۲ بانک برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با ما همکاری دارند.

ملکی‌فر یادآور شد: از آذرماه سال ۹۷ تا پایان اسفند ۱۴۰۰ تعداد ۳ هزارو ۳۳۴ فقره ضمانت نامه به مبلغ ۷۰۹۶ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل صادر شده است و با دریافت این ضمانت‌نامه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان موفق به انعقاد بیش از ۳۵ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان قرار داد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *