طرح ملی ترویج کارآفرینی در دستور کار است

 

طرح ملی ترویج کارآفرینی در دستور کار است
مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی در سطح کشور در دستور کار است، گفت : در قالب این طرح سالانه حدود ۳۰ هزار دانشجو دوره‌های آموزش مقدماتی در زمینه کارآفرینی را فرا می گیرند.

ایرنا: مصطفی صفدری رنجبر در رویداد تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها ) که در آمل برگزار شد، اظهار داشت: امسال این طرح به پارک‌های علم و فناوری ابلاغ و تاکنون در بیش از ۲۰ استان کشور برگزار شد و تا پایان سال در بقیه استان ها برگزار خواهد شد.

وی از این طرح بعنوان یک ماموریت جدی در پارک‌های علم و فناوری نام برد و گفت: در این طرح ماموریت جدی به پارک‌های علم و فناوری محول شده است تا آنها از طریق تعامل با دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های دولتی و صنایع، نیازهای فناورانه را احصاء کنند.

وی اظهار داشت: همچنین همسو با این طرح با اعلام فراخوان به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور باید ایده‌های فناورانه جهت حل رفع نیازها را شناسایی کنند و در نهایت ایده‌ها پس از ارزیابی، منجر به عقد تفاهم‌نامه و قرارداد می‌شوند.

وی از اجرای طرح سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) با هدف بهم رسانی و پیوند میان نیازها و مسایل پژوهشی و فناورانه با ظرفیت موجود در میان دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران برای حل مسائل و نیازهای کشور خبر داد و افزود: البته این سامانه بخش‌ها و اجزای مختلفی دارد و در حوزه‌های مختلف پیرامون شناسایی نیازهای آموزشی صنایع، ارتقای بهره وری و ساماندهی آزمایشگاه‌ها نیز ورود پیدا کرده است.

پارک‌های علم و فناوری رتبه بندی می‌شوند

وی از رتبه‌بندی پارک‌های علم و فناوری بر اساس شاخص رویت‌پذیری در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: رتبه بندی پارک‌های علم و فناوری بر اساس شاخص رویت‌پذیری نشان می‌دهد که هریک از پارک‌های ما چقدر در سطح ملی و بین‌المللی توسط مخاطبان و ذینفعان مختلف دیده می‌شوند و این مساله کمک می‌کند تا نقش‌آفرینی آن پارک در این زیست بوم ملموس‌تر شود.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین در قالب رتبه بندی پارک های علم و فناوری علاوه بر جذب نیروهای انسانی ماهر، مشروعیت پارک‌های علم و فناوری در میان نهادهای بالادستی و حاکمیتی نیز افزایش خواهد یافت که منجر به جذب منابع و امکانات بیشتر می‌شود.

صفدری رنجبر با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور اقدامات خوبی انجام داده‌اند و این مراکز مسیر رشد و تکامل خوبی را در کشور طی کرده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت مطلوبی در کشور وجود دارد و در صورت وجود یک عزم و اراده جدی بین صنایع بزرگ و راهبردی با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی، و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه صنعت، اقتصاد و حتی بخش‌های اجتماعی و زیست محیطی برطرف می‌شود.

لزوم بازنگری قوانین و سیاست‌های مرتبط با حوزه فناوری و نوآوری

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: توسعه کشور به مثابه پرواز کردن و اوج گرفتن یک پرنده است. یک پرنده هیچ وقت با یک بال نمی‌تواند پرواز کند و اوج بگیرد، بلکه نیاز به دو بال دارد. یک بال این پرنده “نوآوری فناورانه” و بال دیگر آن “نوآوری سیاستی و قانونی” است. این پرنده همزمان باید دو بالش را به حرکت درآورد. ما نمی‌توانیم فقط منتظر باشیم که فناوران و نوآوران، نوآوری‌های فناورانه خودشان را ایجاد کنند، اما نوآوری‌هایی در حوزه‌های سیاست‌گذاری، نهادی و قانونی انجام نشود. ما نیز باید بتوانیم همگام با آنها دست به نوآوری در سیاست‌ها و قوانین بزنیم.

صفدری رنجبر گفت: باید در قوانین، مقررات، سیاست‌ها، آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها بازنگری و فضا را برای فعالیت فناوران و نوآوران مهیا کنیم چرا که شاخص جهانی نوآوری و شاخص سهولت انجام کسب و کارنشان می‌دهند که ضعف اصلی ما در زمینه بحث‌های قوانین و مقررات و مجوزها و حوزه‌های نهادی است.

وی با بیان اینکه عمده مسائل شرکت‌ها با بازیگران خارج از صنعت نوآوری است، افزود: بازیگران در واقع سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی هستند که در این نظام ملی نوآوری مجموعه‌ای از بنگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی، نهادها، هنجارها، باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه نقش آفرینی می‌کنند.

وی بیان کرد: ایران در شاخص علمی رتبه ۱۵ و در شاخصه نوآوری در رتبه ۵۳ قرار گرفته است که این امر بیانگر این واقعیت مهم و اساسی بوده که از ایده و علم تا نوآوری راه طولانی در پیش است.

رویداد تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان روز چهارشنبه با هدف ترویج گفتمان نوآوری، توسعه و تقویت اکوسیستم نوآروی در استان با نگاه به مزیت های نسبی و ظرفیت های فناورانه و همچنین رفع مسائل و نیازهای استان در دانشگاه شمال آمل برگزار شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *