یک نفر از هر ۵ جوان ایرانی نه درحال تحصیل , نه اشتغال و نه مهارت آموزی است

 

یک نفر از هر 5 جوان ایرانی نه درحال تحصیل , نه اشتغال و نه مهارت آموزی است
معاون پژوهش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه ۳ میلیون جوان ایرانی نه در حال تحصیل، نه اشتغال و نه مهارت آموزی هستند گفت: از هر۵نفر جوان ۱۵تا۲۴ ساله یک نفر در این وضعیت قرار دارند.

علی‌حسین شهریور، معاون پژوهش فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه نهضت ملی مهارت آموزی، نیازمند استفاده از لحظه لحظه فرصت ها است گفت: گزارش های سازمان بین المللی کار تاکید می کنند، پیشرفت های فن آوری، از جمله هوش مصنوعی، اتوماسیون و رباتیک، شغل های جدیدی ایجاد خواهد کرد اما افرادی که شغل های خود را در این گذار از دست می دهند از حداقل امکانات برای به دست آوردن فرصت های تازه برخوردارند.

وی با بیان اینکه مهارت های امروز با شغل های فردا مطابقت ندارد و مهارت هایی که به تازگی کسب می شود ممکن است به سرعت منسوخ و بی فایده شود گفت: بنابراین ظهور این مسیر تازه، مستلزم ایجاد نهضت ملی مهارت آموزی در کشور و عمل متعهدانه و اقدام متحولانه، از طرف دولت و نیز بخش خصوصی است.

معاون پژوهش سازمان فنی و حرفه ای درباره اهمیت مهارت آموزی گفت:گزینه های مهارت افزایی را باید برای کارگران و شاغلین بنگاههای اقتصادی گسترش داد تا بتوانند تا زمانی که به انتخاب خود مایل به کار هستند، از نظر اقتصادی فعال بمانند.

شهریور با اشاره به اینکه خطری برای کشور وجود دارد که جدی گرفته نمی شود ادامه داد:  از هر۵نفر جوان ۱۵تا۲۴ ساله یک نفر, نه در حال تحصیل نه در حال اشتغال و نه در حال مهارت آموزی هستند. حدود ۳میلیون جوان ایرانی این وضعیت را دارند که اصطلاحا NEET خوانده می شوند. اگر سیاستگذاران همین امروز به فکر مهارت آموزی و اشتغال آنها نباشند در آینده کشور هزینه گزافی خواهد داد.

وی اظهار داشت: اینکه بیکاری و شکاف شغلی نسبت به قبل از همه گیری کرونا کاهش یافته است,با این حال بیکاری جهانی در حال افزایش است. بررسی ها نشان می دهد نیروی کار به مهارت هایی متفاوت با مهارت قبلی نیاز دارد. رویکرد برنامه درسی مبتنی بر شایستگی راهبردی مناسبی جهت آموزش نیروی کار ماهر است.

معاون پژوهش سازمان فنی و حرفه ای اظهار داشت: کارشایسته کلید پایان دادن به فقر است. قلب دنیای کار مهارت است. سرانجام مجلس و شورای نگهبان صدای مهارت را شنیدند و پس از قریب ۵۰سال اساسنامه سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور تصویب شد. این اقدام ارزش, فرصت ها و منزلتی که توسعه مهارت آموزی به جامعه می آورد را آشکار می کند.

وی بیان کرد: در جهان ۱۶۰میلیون کودک به جای مدرسه در حال کار هستند. بیش از ۱نفر از هر۵جوان از تحصیل,‌آموزش شغلی و فرصت کسب مهارت برای آینده خود محروم هستند. در ایران حدود یک میلیون نفر از تحصیل بازمانده اند.هر کودکی سزاوار یک کلاس درست است نه یک محل کار.ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور از اهمیت برخوردار است و معتقدیم پول پاشی و مدرک گرایی منجر به ایجاد شغل نمی‌شود و مسیر اشتغال از مهارت آموزی می‌گذرد.

به گزارش تسنیم،NEETها اقشاری از جامعه هستند که در حقیقت نه در حال تحصیل و آموزش هستند، نه اشتغال به کار دارند و نه در حال مهارت‌آمورزی برای ورد به صحنه اشتغال، یعنی افرادی که شاغل نیستند و به دنبال و در جست و جوی شغل نیز نیستند که به اعتقاد جامعه شناسان سیاسی وجود چنین افرادی در جامعه می‌تواند بحران‌هایی را ایجاد کند.

سرکوب سرمایه‌گذاری و بخش مولد اقتصاد دلیل سرکوب دستمزدها، سرکوب اشتغالزایی و سرکوب نیروی کار بوده است، وضعیتی که درنهایت موجب دلسردی جمعیت جوان شده و در افزایش نرخ NEETها موثر بوده است؛درحال‌حاضر برای کنترل جمعیت NEETها صرفاً به ابزار آموزش و مهارت‌آموزی نیاز داریم اما ۱۰سال آینده این جمعیت، مسکن، اشتغال، هزینه‌درمان و… می‌خواهد.

در سال ۱۴۰۱ وزارت رفاه شاخص NEET یعنی جوانان ۱۵تا ۲۴سالی که نه آموزش می‌بینند نه کار می‌کنند را ۷۷درصد می‌داند ولی مرکز آمار ۲۹ درصد اعلام کرد. که بعد از هشدار رسانه ها نسبت به این موضوع, توضیحاتی ارائه کرد که خیلی شفاف و روشن نبود. در هر صورت این جمعیت همین حالا یک مخاطره بزرگ برای کشور و خانوارها محسوب می‌شود که ضرورت رسیدگی به آن وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *