وزارت میراث‌فرهنگی و کمیته امداد تفاهم‌نامه امضا کردند

تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) به‌منظور توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی اقشار نیازمند در شهرها و روستاها به امضا رسید.

تفاهم نامه

به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) روز یکشنبه ۲۲ خرداد به‌منظور توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی اقشار نیازمند در شهرها و روستاها۱۴۰۱ تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

هدف از این تفاهم‌نامه همکاری بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، افزایش تعاملات دو جانبه با هدف توسعه صنایع‌دستی و گردشگری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در امر فرهنگ‌سازی، آموزش و تقویت صنایع‌دستی و گردشگری داخلی و همچنین توانمندسازی اقتصادی خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام(ره) و پنج دهک اول درآمدی جامعه است.

موضوع این تفاهم‌نامه شامل تعامل و هم‌افزایی به‌منظور برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر مجموعه اقدامات مشترک دو دستگاه در راستای توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی اقشار نیازمند در شهرها و روستاها است.

توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی اقتصادی مددجویان تحت حمایت و اقشار نیازمند (دهک‌های یک تا پنج جامعه) با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دو دستگاه در قالب اجرای طرح‌های صنایع‌دستی و گردشگری، برنامه‌ریزی و اقدام مشترک به منظور هم‌افزایی در ایجاد و توسعه زنجیره‌های تولیدی صنایع‌دستی و خدمات گردشگری و کمک در بازاریابی و بازارسازی محصولات صنایع‌دستی (هدف‌گذاری اجرای ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در بازه زمانی سه‌ساله در بخش صنایع‌دستی و گردشگری که در سال اول به تعداد ۳۰ هزار فرصت شغلی تعیین شود.) از اهداف تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌شمار می‌رود.

جلالی

در آیین امضای تفاهم‌نامه بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، و جمعی از مدیران وزارتخانه و کمیته امداد امام خمینی(ره) به صورت حضوری و همچنین مدیران کل استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشتند.

ضرغامی در این آیین با تبریک میلاد امام رضا (ع) و هفته صنایع‌دستی گفت: مردم را باید به‌ویژه در روستاها و مناطقی که مشکلات مادی دارند، توانمند کنیم. شعار ما در حوزه صنایع‌دستی اقتصاد هویت‌بنیان است. ضمن اینکه خود این حوزه در تولید نقش پیشران دارد.

وزیر میراث فرهنگی افزود: تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد، بخش عمده آن مربوط به صنایع‌دستی است البته موارد مهمی از تفاهم‌نامه نیز به حوزه گردشگری اختصاص دارد. اما تولید و مولد بودن که مد نظر ماست به طور عمده در حوزه صنایع‌دستی است.

ضرغامی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه نباید در حد امضا باقی بماند، تصریح کرد: باید به سرعت مفاد این تفاهم‌نامه پیگیری شود و برای اجرای آن جلسات مختلف برگزار شود تا مردم از نتایج آن برخوردار شوند. همچنین مدیران‌کل میراث‌فرهنگی و مدیران‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان‌ها با تعامل‌های خوبی که دارند به توانمندسازی روستاها در حوزه صنایع‌دستی کمک و از امکانات یکدیگر استفاده و شبکه‌ای را برای خرید و فروش صنایع‌دستی ایجاد کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تقویت بازارچه‌های صنایع‌دستی، مبادی فروش و شرکت‌های تجاری در اولویت کار ما قرار دارد. همچنین باید صنایع‌دستی را کاربردی کنیم. در دوران تحول بر روی این موضوعات حساس هستیم. باید تحول در آموزش را ایجاد کنیم، روستاها با توجه به مزیت نسبی خود باید آموزش ببینند و توانمند شوند. افزایش مهارت و آموزش سرلوحه کار ماست.

صنایع‌دستی سفیر فرهنگی و قلب تپنده اقتصاد

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: اکنون که در هفته صنایع‌دستی قرار داریم و این هفته مقارن شده است با میلاد باسعادت امام رضا (ع)، گفت: این تفاهم‌نامه برکت دارد و ما باید برای کسانی که در چرخه تولید قرار می‌گیرند و در زنجیره ارزش، از خلق اثر گرفته تا تولید و مصرف و سودآوری آن نقشی دارند، امدادگری کنیم.

باید عنوان کرد که نامگذاری روزها یک قرار است برای اینکه بتوانیم تجدید تجربه کنیم. این روزها فرصتی است برای یادآوری ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و اینکه عهد ببندیم برای تعهدهایی که داریم و تحول‌هایی که رویکرد اصلی در دور جدید وزارت میراث‌فرهنگی است.

جلالی ادامه داد: صنایع‌دستی قلب تپنده اقتصاد است و ما اگر از مولد بودن و تولید می‌گوییم، اگر از تولید مدیریت‌بنیان که شعار این هفته است صحبت می‌کنیم. منظورمان همین تولیدات صنایع‌دستی است. صنایع‌دستی ریشه در هویت ما دارد و سفیر فرهنگی ماست. هر جا کالایی صادر می‌شود معنای خاص خود را هم با خودش می‌برد.

وی تصریح کرد: توجه به فرهنگ و هویت بومی در صنایع‌دستی بسیار مهم است و این افتخار من است، برای قدرشناسی این سعادت و توفیق باید خیلی تلاش کنم و تمام دانش و تجربه‌ام را برای باز کردن این مسیر بگذارم. به گفته وزیر میراث فرهنگی،‌ تغییر و تحول دانش‌بنیان باید اتفاق بیفتد.

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: کمیته امداد طی این سال‌ها، با امدادگری خود کمک زیادی به حوزه صنایع‌دستی کرده است. این کمک‌ها چه با حمایت کردن و ارائه تسهیلات و چه با توسعه دادن لذتِ بخشیدن، به هنرمندان و صنعتگران این حوزه رسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *