تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با توانمندسازی مهارتی دانشجویان

 

تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با توانمندسازی مهارتی دانشجویان
معاون وزیرکار با اشاره به تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» گفت: این شعار با توانمندسازی مهارتی محقق می شود.

غلامحسین حسینی نیا, رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خیرگزاری تسنیم، از انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اجرای طرح «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد اشتغال» خبر داد.

 وی با اشاره به اینکه نقش آموزش های مهارتی در اشتغال پذیری دانشجویان  کلیدی است گفت: تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با ارتقاء سطح مهارت های حرفه ای دانشجویان و با بهره گیری از ظرفیت های سرای مهارت آموزی و مجتمع های مسکونی دانشجویی، توسعه فرهنگ مهارت آموزی در بین دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، توانمندسازی دانشجویان دانشگاه ها جهت ورود به بازارکار، بعد از دوران تحصیل و … از اهداف انعقاد این تفاهم نامه می باشد.

وی اظهار داشت: دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف آموزشی و مبتنی بر فعالیت های تعلیمی (نسل اول)، پژوهشی و مبتنی بر فعالیت های تحقیقاتی (نسل دوم) و دانشگاه های نسل کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و توسعه مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشته علمی (نسل سوم) را تجربه کرده است.

معاون وزیرکار، بیان داشت: ورود مهارت آموزی به دانشگاه ها با توجه به شــرایط موجـود، نقـش مهمـی در توســعه اقتصــادی کشــور، افزایـش بهـره وری واحدهـای صنعتـی و تجـاری، ایجـاد و توسـعه فناوری هـای مـورد نیـاز، ارتقـاء مهارت هـا و آمادگـی افـراد جامعـه ایفـا می کنـد و بـر همیـن اسـاس کمـک بـه افزایش و بهبود مهارت هـای متناسـب بــا نیــاز بــازار و جامعــه یکــی از مهم تریــن ارکان مهارت محور کردن دانشگاه ها می باشد.

وی با اشاره به ابتکار عمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرایی کردن «هر دانشجو یک مهارت»، افزود: با توجه به گستردگی ظرفیت های کشوری دو طرف قرارداد، گام بلندی در توانمندسازی این گروه هدف ارزشمند برداشته می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، همکاری با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در استقرار مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC)، صدور مجوز تأسیس مرکز (TMC)، پشتیبانی فنی و تخصصی از مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی با عنوان «سرای مهارت آموزی»، همکاری با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در بهره برداری دانشجویان از «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، صدور گواهینامه مهارت برای دانشجویان پذیرفته شده در آزمون های پایان دوره و آزمون های ادواری، طبق ضوابط و مقررات مربوطه و … از تعهدات سازمان عنوان کرد.

ورود آموزش های مهارتی به دانشگاه ها را آغاز دوره جدید سند تحول آموزشی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و گفت: در این آیین انعقاد تفاهم نامه، ورود آموزش های مهارتی به دانشگاه ها آغاز شده است. 

 وی گفت: ارتقاء سطح مهارتی دانشجویان در بخشی از سرفصل های آموزشی دروس دانشگاهی در حال اجراست و با مدیریت فراغت دانشجویان، سطح دیگری از ارتقاء مهارت افزایی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *