تامین ۱۰۰ درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه فناوری‌های آینده از سوی صندوق نوآوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری با سرویس‌های متنوع از کسب و کارهای شکل گرفته حمایت می‌کند و چرخه عمر شرکت‌های دانش بنیان  را درنظر داشته و خدمات را تعریف کرده است.

علی وحدت

تامین ۱۰۰ درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه فناوری‌های آینده از سوی صندوق نوآوری

به نقل از روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت در رویداد گرنت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی که در صندوق نوآوری برگزار شد، با بیان اینکه صندوق نوآوری وظیفه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان را برعهده دارد، گفت: ما در صندوق نوآوری سعی کردیم تا ابزارهای موردنیاز را به خصوص در دوره اخیر در موضوع تسهیلات از طریق بانک‌ها، بازار سرمایه و صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها توسعه دهیم و از ۶ هزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و همچنین شرکت‌های خلاق حمایت کنیم.
وی افزود: ورودی شرکت‌های دانش بنیان، همان جایگاه هسته‌های اولیه است که تبدیل به شرکت می‌شوند. در رویداد پیوند که هفته گذشته برگزار شد، هسته‌ها و تیم‌هایی که شکل گرفته‌ بودند، طرح‌های خود را عرضه کردند و اگر قصد تبدیل به شرکت دانش بنیان دارند، در صورت تفاهم با شتابدهنده، جذب خواهند شد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به موضوع تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: تحقیق و توسعه می‌تواند تبدیل به کسب و کار شود و یا نیازی است که می‌تواند در یک کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد. 
وحدت بیان کرد: ما در صندوق نوآوری معتقدیم که آموزش باید با یک پیوندی اتفاق بیفتد و نفوذ فناوری در هسته‌های پژوهشی، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان که در لبه دانشگاه فعالیت می‌کنند باید با یک مکانیزمی ‌وارد شرکت ‌شود. 
وی، خدمت گرنت صندوق نوآوری و شکوفایی را خدمتی مترقی دانست که به نیازهای شرکت‌های دانش بنیان در بخش تحقیق و توسعه پاسخ می‌دهد. 

 ۱۰۰ درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه فناوری‌های آینده از سوی صندوق نوآوری تامین می‌شود
در ادامه این رویداد دکتر سید محمد مهدوی، مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: هدف از ارائه خدمت گرنت تحقیق و توسعه از سوی صندوق نوآوری، پشتیبانی فناورانه از صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت عظیم تحقیقاتی و اکتساب فناوری است.
مهدوی با تاکید بر اینکه خدمت گرنت، پایان کار شرکت‌ها با صندوق نوآوری نیست بلکه می‌توان با تامین مالی، زمینه ورود محصول به بازار را فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: در فراخوان رویداد گرنت امروز ۲۰۳ هسته پژوهشی مشارکت داشتند. این خدمت یک خدمت جوان در صندوق نوآوری است و اولین رویداد آن نیز در حوزه هوش مصنوعی است که برگزار شده است.
مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به چالش‌های همکاری صنایع و شرکت‌ها با دانشگاه، این چالش‌ها را شامل ارجاع دیرهنگام نیازهای فناورانه، چالش زبان مشترک بین صنعت و دانشگاه، نقطه تماس بهینه(آزمایشگاه تحقیقاتی و تیم پژوهشی)، ماهیت حقوقی قراردادهای همکاری اکتساب و توسعه فناوری، چالش سرمایه‌گذاری و عبور از دره مرگ و انگیزه اساتید و بازنگری ارتقای اعضای هیات علمی ‌دانست.
مهدوی در ادامه با اشاره به اینکه فراخوان و شناسایی تیم‌های تحقیقاتی و هدایت و حمایت بلاعوض مالی به توسعه فناوری کمک می‌کند، تصریح کرد: به شرکت‌های دانش بنیان و مجریانی که از نهاد دانشگاه آماده ارائه فناوری هستند، در بخش توسعه و تحقیق کمک می‌کنیم و آماده هم‌سرمایه‌گذاری در طرح‌ها با آنها هستیم.
وی در ادامه ظرفیت‌های پژوهشی کشور را ۲۵۷ هزار عضو هیات علمی، ۷۰۰ هزار دانش آموخته دانشگاه‌ها، ۹۹۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ۲ هزار دانشجوی پسا دکتری در کشور عنوان کرد که خروجی کار آنها شامل ۲۹۴ هزار مقاله و ۶۲۲ هزار پایان نامه است.
مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه این صندوق از فناوری‌های آینده حمایت می‌کند، افزود: فناوری‌های آینده شامل حوزه‌های نانو، زیست فناوری، فضایی، حمل و نقل پیشرفته، سلول‌های بنیادی، گیاهان دارویی، اقتصاد دیجیتال، فوتونیک، لیزر، آب و انرژی است که ۱۰۰ درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه این فناوری‌ها از سوی صندوق پرداخت می‌شود.
مهدوی در پایان با بیان اینکه خدمات اصلی صندوق نوآوری شامل ۴ دسته خدمت تسهیلات، توانمندسازی، سرمایه‌گذاری و ضمانت نامه‌ها است، افزود: در تنوع خدمات، جهشی جدی در صندوق نوآوری رخ داده است.

با اضافه کردن مدل‌های شناختی به هوش مصنوعی، داده کاوی هوشمند ایجاد می‌شود
در ادامه مجید نیلی احمدآبادی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ارتقای سرمایه شناختی جامعه، توسعه فناوری‌های خواندن و نوشتن در مغز و ابزار مطالعه نوین مغز، توسعه کاربرد‌های علوم و فناوری‌های شناختی، توسعه هوش مصنوعی و کلان داده به توان شناختی و کاربرد فناوری‌های سلول‌های بنیادی در حوزه شناختی را از اهداف این ستاد است و بیان کرد: این پنج محور به عنوان اولویت‌های اصلی مورد توجه جدی قرار دارد. 
وی بر اهمیت هوش مصنوعی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه هر چه جلوتر می‌رویم، انسان بیشتر به سمت فناوری‌محور حرکت می‌کند، انتظار می‌رود که حوزه هوش مصنوعی را جدی بگیریم و برای آن کاربردهای مهمی‌ ایجاد شود.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، داده کاوی هوشمند به توان شناختی را حرکتی برای پردازش داده‌ها و اطلاعات برای اتخاذ تصمیم‌گیری‌های سازنده و مثبت جهت حل بسیاری از مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه دانست.
نیلی ادامه داد: با ورود مدل‌های شناختی و با استفاده از روش‌های تلفیقی می‌توان داده‌ها را با هدف درک بهتر جامعه مخاطب تجزیه و تحلیل کرد و البته داده کاوی بر اساس مدل‌های شناختی موجب تصمیم‌گیری بر اساس واقعیات می‌شود.
وی با طرح این سوال که چگونه از داده‌های کلان متوجه شویم که باور فرد کیست؟ اظهار کرد: با اضافه کردن مدل‌های شناختی به هوش مصنوعی، داده کاوی هوشمند را می‌سازیم و داده‌ها و  اطلاعات به صورت علمی ‌و فناورانه مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی افزود: داده کاوی هوشمند به توان شناختی فصلی تازه برای انجام فعالیت‌های بین‌رشته‌ای علوم داده، علوم شناختی و هوش مصنوعی است تا بتوان با افزایش کیفیت خدمات و محصولات و ایجاد زمینه‌های جدید، ارزش اقتصادی آن مورد توجه بخش‌های مختلف صنعت و جامعه قرار گیرد و به کمک آن به درک بهتری از مسائل اجتماعی اقتصادی، فرهنگی دست یافت.
نیلی در ادامه با اشاره به اینکه باورهای جامعه ما به آب، برق و مصرف بسیار پایین است، تصریح کرد: در این مورد هیچ تصویری در رفتار و گفتمان مردم در شبکه‌های اجتماعی نمی‌بینیم.
وی به آموزش سنتی در کشور اشاره کرد و گفت: کرونا به آموزش سنتی کشور تلنگر زد. ما امروز نیاز به شخصی‌سازی آموزش داریم که این اتفاق با تنوع در محتوا و روش رخ می‌دهد. بنابراین تحول در آموزش، نیاز به توسعه زیرساخت‌های دیجیتال دارد، به طوری که فعالیت‌های دانشجو، معلم و دستیار آموزشی در محیط دیجیتال با ابزارهای مختلف شکل می‌گیرد.

هوش مصنوعی نیاز به زیرساخت‌های عظیم دارد
همچنین در ادامه این رویداد، علی‌اصغر انصاری، رئیس مرکز نوآوری و توسعه فناوری‌های راهبردی درباره ضرورت شکل‌گیری متناسب زنجیره ارزش هوش مصنوعی در کشور بیان کرد: هوش مصنوعی نیاز به زیرساخت‌های عظیم دارد و دغدغه ما در این حوزه، سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت بخش خصوصی است.

وی، ایران را از نظر وضعیت علمی‌ در حوزه هوش مصنوعی در رتبه اول منطقه اعلام کرد و گفت: توسعه چارچوب همکاری‌ها و تفاهم‌ها با دانشگاه‌های شاخص کشور و استفاده از ظرفیت آنها در شکل‌گیری مراکز نوآوری و توسعه فناوری‌های راهبردی برای تبدیل شدن به قطب تأثیرگذار علمی‌ در زمینه هوش مصنوعی بسیار حائز اهمیت است.
انصاری ادامه داد: توسعه کاربردهای هوش مصنوعی که بیشتر با کسب و کارهای خُرد مرتبط است از طریق استارت‌آپ‌ها صورت می‌گیرد. ضمن اینکه برای گسترش نوآوری نیاز به همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داریم.

تشریح خدمت گرنت صندوق نوآوری 
گفتنی است در ادامه مهندس هدی مراغه‌ای، کارشناس توسعه فناوری‌های راهبردی صندوق نوآوری و شکوفایی درباره فرآیندهای درخواست خدمت گرنت در سامانه غزال از سوی شرکت‌های دانش بنیان را تشریح و توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

ارائه نیازهای فناورانه سازمان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان
لازم به ذکر است، در ادامه رویداد گرنت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش و همچنین شرکت‌های دانش بنیان سپید سیستم شریف، فکور، پیام‌افزار پیک‌آسا، فناوری اطلاعات و ارتباطات امن مهیمن و پویا فناوران کوثر، نیازهای فناورانه خود را ارائه کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *