اجرای سیستم تامین مالی جمعی با ضمانت سرمایه از سوی صندوق نوآوری

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی روش تامین مالی جمعی را در راستای جذب سرمایه به منظور توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآور و فناور تعریف کرده است.

خدمات مالی

اجرای سیستم تامین مالی جمعی با ضمانت سرمایه از سوی صندوق نوآوری

 به نقل از روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، سیاوش صمیمی ‌در فصل سوم برنامه رادیویی «جوان‌آپ» رادیو جوان در مورد فعالیت صندوق نوآوری بیان کرد: طبق قانون، صندوق نوآوری در سال ۹۱ با هدف حمایت و کمک به شرکت‌های دانش بنیان، فناور و نوآور در قالب تامین مالی برای این شرکت‌ها از قبیل ارائه تسهیلات، صدور ضمانت نامه با نرخ‌های ترجیحی(کمتر از نرخ‌های بازار و بانکی) و خدمت سرمایه‌گذاری تاسیس شده است.

 وی در ادامه در مورد خدمت تامین مالی جمعی به عنوان روش نوین تامین مالی که در صندوق نوآوری برای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان و فناور طراحی شده است، گفت: این روش تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری عموم مردم، بدون هیچ واسطه‌ای طراحی شده و بر اساس آن مردم می‌توانند تا سقف ۱۰۰ هزار تومان از طریق وب سایت‌هایی که به‌نام سکو می‌شناسیم، سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، تامین مالی جمعی را مبتنی بر چهار مدل اعلام کرد و افزود: این چهار روش شامل خیریه، محصول، سهام و بدهی یا همان بازگشت نقدی است که صندوق نوآوری در راستای توسعه چهارمین مدل از تامین مالی جمعی که مبتنی بر بدهی و بازگشت نقدی است، اقدام به حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌های دانش‌بنیان و پوشش ریسک سرمایه‌گذاران حقیقی کرده است.

صمیمی‌ادامه داد: اهمیت این حمایت از آنجایی است که اگر پروژه‌ای در پایان کار خود امکان بازگشت اصل سرمایه اصلی تامین‌کنندگان مالی را نداشت، تامین کنندگان مالی در این روش متضرر نشوند، لذا صندوق نوآوری برگشت سرمایه تامین کنندگان مالی را تضمین می‌کند.
وی تصریح کرد: خدمت تامین مالی جمعی، به‌زودی در قالب برنامه تلویزیونی «کارویا» پخش و رونمایی می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان، فناور و نوآور طرح‌های خود را جهت جذب سرمایه و تامین کنندگان مالی ارائه می‌کنند.

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: درآینده‌ای نزدیک اطلاعات بیشتر در مورد برنامه «کارویا» و خدمت تامین مالی جمعی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
صمیمی‌ در ادامه به اهمیت ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس اشاره کرد و گفت: با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی شرایطی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به منظور ورود به بازار سهام فراهم شده است که شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیانی که برای اجرای طرح‌های توسعه و پیشرفت به مبالغ بالایی نیاز دارند و امکان تامین آن‌ها صرفا از طریق اخذ تسهیلات بانکی میسر نخواهد بود، از روش‌های جایگزین همچون افزایش سرمایه با انتشار سهام جدید و یا انتشار اوراق بدهی استفاده کنند .

وی بیان کرد: ورود شرکت‌های دانش بنیان  به بورس منجر به افزایش اعتبار شرکت و اخذ وام بانکی یا امکان انتشار اوراق بدهی در راستای تامین مالی می‌شود.
مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی از خدمت صکوک نوآوری عرضه شده توسط صندوق نوآوری خبر داد و گفت: این خدمت با همکاری شرکت فرابورس ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار در حال انجام است که صندوق علاوه بر ارائه حمایت‌های مالی به شرکت‌های بزرگ، در بورس نیز تلاش می‌کند تا شرکت‌هایی که از پتانسیل‌های لازم برخوردار هستند و به بلوغ تجاری رسیده‌اند، وارد بازار بورس شوند.
صمیمی‌ در ادامه به برگزاری رویدادهای «دوشنبه‌های استارت‌آپی» اشاره کرد و افزود: در این رویداد که دوشنبه هر هفته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود، حدود ۶ تا ۱۰ استارت‌آپ، برنامه‌ها و مدل کسب و کار خود را عرضه می‌کنند و سرمایه‌گذاران می‌توانند به سرمایه‌گذاری سرمایه‌هایشان اقدام کنند.
گفتنی است برنامه «جوان‌آپ» کاری مشترک از صندوق نوآوری و شکوفایی و رادیو جوان است که طی روزهای شنبه تا چهارشنبه با هدف بررسی ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها روی آنتن می‌رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *