صندوق نوآوری از صنایع همکار با شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند

معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق از صنایعی که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری می‌کنند، خبر داد و گفت: اگر صنعتی با شرکتی دانش‌بنیان قراردادی ببندد و کاری به او واگذار کند، لازم نیست در طول انجام کار، منابع مالی به این شرکت دانش‌بنیان تزریق کند؛ چرا که صندوق نوآوری این منابع را تزریق می‌کند و سفارش‌دهنده تنها لازم است بعد از دریافت محصول یا خدمت، هزینه کالایی را که خریداری کرده است، بپردازد. 

دانش بنیان ها

صندوق نوآوری از صنایع همکار با شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند

به نقل از ایسنا، دکتر روح‌الله ذوالفقاری در نشست با صاحبان صنایع استان لرستان که در محل اتاق بازرگانی این استان برگزار شد، ضمن ارائه توضیحاتی درباره مزایای همکاری صنعت استان با زیست‌بوم نوآوری، گفت: کشور در ۱۰ سال گذشته در حوزه علم و فناوری رویکردهای جدیدی را اختیار کرده است. در سنوات گذشته ساختاری که کشور در تحقیق و توسعه پی می‌گرفت، مبتنی بر ساختارهای دولتی بود که معایب خود را نشان داد و حاصلی جز هزینه‌های هنگفت بدون خروجی اقتصادی نداشت.

وی افزود: از سال ۹۰ رویکرد جدیدی تعریف شد تا به بخش خصوصی کمک شود تا به سراغ توسعه فناوری برود، لذا مفهومی به نام شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت که قوانین حمایتی متعددی هم برای آنها در نظر گرفته شد. برای آن که این نهال نوپایی که در حوزه فناوری بر بستر بخش خصوصی توسعه پیدا کرده مسیرش را راحت‌تر ادامه دهد، برنامه‌های حمایتی متنوعی نیز پیرامون این فضا شکل گرفته است.

ذوالفقاری با بیان اینکه اجرای این برنامه از سال ۹۲ آغاز شد، اظهار کرد: در آن سال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تنها به ۵۰ عدد می‌رسید. سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بدین گونه بود که این شرکت‌ها توسط یک مرجع با کارگروهی تخصصی باید عنوان دانش‌بنیان اخذ می‌کردند تا بتوانند از چند مزیت اصلی نظیر خدمات مالی متنوع از انواع وام‌ها و کمک‌های بلاعوض گرفته تا سرمایه‌گذاری‌ها استفاده ‌کنند. این شرکت‌ها همچنین از معافیت مالیاتی برخوردارند و کسب و کارشان از پرداخت مالیات معاف است و در حوزه مقررات نیز به روش‌های مختلف از مزیت‌هایی برخوردار می‌شوند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷ هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور راه اندازی شده است، یادآور شد: امروز بیش از ۳۰۰ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند و این افراد از نیروهای آزموده و متخصص کشور به حساب می‌آیند و توانسته‌اند نقش جدی‌تری را در اقتصاد کشور ایفا کنند.

ذوالفقاری درباره زیست‌بوم نوآوری استان لرستان نیز گفت: استان لرستان متاسفانه سهم کمی از زیست‌بوم نوآوری کل کشور دارد و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان آن تنها به ۳۲ شرکت می‌رسد که همگی این شرکت‌ها نیز فعال نیستند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وی درباره حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از صنایعی که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری می‌کنند، توضیح داد: ما از همه صنایعی که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنند، حمایت می‌کنیم. اگر صنعتی با شرکتی دانش‌بنیان قراردادی ببندد و کاری به او واگذار کند، لازم نیست در طول انجام کار، منابع مالی به این شرکت دانش‌بنیان تزریق کند، چرا که صندوق نوآوری این منابع را تزریق می‌کند و سفارش‌دهنده تنها لازم است بعد از دریافت محصول یا خدمت، هزینه کالایی را که خریداری کرده است، بپردازد. 

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان ظرفیت‌های خوبی برای ورود صنایع به حوزه فناوری دیده شده است؛ برای مثال یکی معافیت مالیاتی است که برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده است. در کنار این، صنایع مربوط به استان لرستان که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، می‌توانند با ظرفیت‌های دیده‌شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، خود را احیا کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *