فارغ التحصیلانی که مهارت آموز می‌شوند

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ۴۵ درصد ورودی‌های آموزشگاه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیلان دوره تکمیلی دانشگاه‌ها هستند.

اخبار کارآفرینی

             فارغ التحصیلانی که مهارت آموز می‌شوند

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، غلامحسین حسینی نیا با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وظیفه رسمی درباره مهارت آموزی در مدارس را ندارد، افزود: با این حال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آمادگی ۱۰۰ درصدی برای همکاری با آموزش و پرورش و آموزش عالی را اعلام می‌کند، چون اعتقاد داریم مهارت؛ گره گشای مشکلات در کشور است.

وی گفت: از مربیان گرفته تا تجهیزات و امکاناتی که داریم اعم از فضای سرپوشیده بیش از ۲ میلیون مترمکعبی و بیش از ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی را در اختیار همه از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افراد بعد از اخذ مدرک دکترا و کارشناسی ارشد به آموزشگاه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی مراجعه می‌کنند، افزود: دانشگاه بیشتر به سمت مباحث نظری و تئوری پیش رفته، هرچند که به آن‌ها نیز نیاز است، اما دانش آموزان و دانشجویان باید در کنار تحصیل مهارت آموزی می‌کردند.
آقای حسینی نیا گفت: نگاهی که ما به آموزش و پرورش داریم، باید تغییر کند تا دانش آموزان متناسب با سن شان مهارتی را بیاموزند، آن‌ها را اشتغال پذیر کنیم، ذهنشان را به سمت تنوع مشاغل و نیاز‌های شغلی ببریم و از همان ابتدا برایشان زمینه را فراهم کنیم تا در مسیر کارآفرینی قدم بردارند.
وی با انتقاد از اینکه مدارس ما به سبک قدیم تجهیز شده است، گفت: در آموزش و پرورش کمتر تجهیزات مهارتی داریم؛ هرچند در سال‌های اخیر تلاش‌هایی شده است، اما کافی نیست و باید بیشتر شود و به بچه‌ها به صورت ملموس یاد بدهیم که برخی دروس می‌تواند در آینده شغلی و برای فلان شغل موثر باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: معمولا آموزش‌های مهارتی آموزش‌های گران تری هستند و، چون نیاز به تجهیزات دارند و فضای بیشتری می‌خواهند باید برای تامین اعتبار آن فکری شود.
وی افزود: همکاران ما در آموزش و پرورش در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعالیت‌هایی مثل طرح ایران مهارت داشته اند که به دانش آموزان دبیرستانی یک مهارت را یاد می‌دهد، اما چالش‌هایی هم دارد، چون مستلزم صرف هزینه است و این هزینه‌ها نه در بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تعیین شده است و نه در بودجه آموزش و پرورش؛ پس ناگزیر به تامین آن از منبع سومی مثل خانواده‌ها هستیم.
وی گفت: البته این طرح در مدارس غیر انتفاعی انجام می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند در مدارس دولتی از چنین طرح‌هایی برخوردار باشند.
آقای حسینی نیا افزود: یک طرح هم با عنوان مدارس تابستانه در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود تا در تابستان برای دانش آموزان دبیرستانی دوره‌های مهارتی فشرده‌ای را داشته باشیم و یک مهارت را یاد بگیرند که البته در این زمینه هم متاسفانه، چون نظام آموزش آموزشی ما کنکور محور است و دانش آموزان را برای بحث مدرک‌گرایی آماده می‌کنند، دانش آموزان در تابستان هم سرگرم خواندن درس برای ورود به دانشگاه می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *