مشکل بی‌اعتمادی بانک‌ها به دانش‌بنیان‌ها همچنان پابرجا است

مشکل بی‌اعتمادی بانک‌ها به دانش‌بنیان‌ها همچنان پابرجا است
تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی در شناسایی نکردن دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: دانش‌بنیان‌ها ویژگی دارند که توسط سیستم بانکی درک نمی‌شود و آن هم دارایی‌های نامشهود آنها بوده که بسیار ارزشمندتر از دارایی‌های مشهود است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در آیین تبادل تفاهم نامه همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه‌های تأمین مالی سالانه سرویس‌ ها و خدمات جدیدی را ارایه می‌دهد که بسیار امیدآفرین است، افزود: در دیدار هفته گذشته کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری ایشان تأکید ویژه‌ای روی شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و امسال نیز همانند به سال گذشته، راهبردها متفاوت شده است.

وی اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در سال جدید از مردمی‌سازی یاد کردند و تأکید کردند اقتصاد متحول نمی شود مگر اینکه به مردم و بخش خصوصی یک اعتماد جدی‌تری شود.‌ در مصادیق نیز نخستین بخشی که به آن اشاره کردند، شرکت‌های دانش‌بنیان بود و دستور دادند که نقشه راهی برای ساختارسازی و مشارکت در اقتصاد توسط دولت تهیه شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچنین گفت: فضای اقتصادی کشور، فضای تعاریف و شوخی نیست، اینکه در این فضا به دانش‌بنیان ها اشاره می‌شود، معنای راهبردی دارد.

دهقانی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیانی در کشور داریم که در ۱۰ سال گذشته دانش‌بنیان شدند و امروز پایدار شدند و به کارها و فعالیت‌های خود نیز ادامه می‌دهند.

وی یکی از مأموریت‌های اصلی و جدید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور را ایجاد شرکت‌های جدید و نوپا دانست که بین پنج تا ۱۰ سال عمر دارند و گردش مالی بین پنج تا ۱۰ میلیارد تومان است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این شرکت‌های نوپا بسیار نیاز به توجه ویژه دارند و در واقع بیشترین توجه را همین شرکت‌ها نیاز دارند.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: از این رو برنامه جدی ما در این معاونت افزایش شرکت های جدید و تشویق فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاهی به ایجاد شرکت است.

وی با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی در شناسایی نکردن دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ویژگی دارند که توسط سیستم بانکی درک نمی‌شود و آن هم دارایی‌های نامشهود این شرکت ها است که بسیار ارزشمندتر از دارایی‌های مشهود است..

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور یادآور شد: یک نظام‌ جدی برای ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود نداریم و شرکت‌ها در کارزار دریافت ضمانت نامه نمی‌توانند ارزش واقعی خود را به بانک‌ها ثابت کنند.

به گزارش ایرنا، تفاهم نامه ای امروز با حضور دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به امضای علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، البرز محمدی مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و محمدحسن مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید.

این تفاهم نامه با هدف تسهیل تضامین مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان تولیدی دارای مجوز فعالیت تولیدی با تعداد کارکنان کمتر از ۵۰ نفر و فروش کمتر از ۲۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی امضا شد.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه اخذ ضمانت‌نامه اعتباری یا تعهد پرداخت در قبال ارائه صرفا اسناد تجاری در سریعترین زمان ممکن و با حداقل هزینه انجام می شود.

همچنین قرار است بخشی از ودیعه مورد نیاز برای صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شود و هر شرکت دانش بنیان واجد شرایط می‌تواند تا سقف ۱۰ میلیارد تومان از این خدمت بهره‌مند شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *