دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تاکید کرد: نیاز کشور به نگارش و تصویب سند جامع استراتژیک «تعیین‌تکلیف اقتصاد مولد»

نیاز کشور به نگارش و تصویب سند جامع استراتژیک «تعیین‌تکلیف اقتصاد مولد»
تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با انتقاد از نبود سند جامع استراتژیک «تعیین‌تکلیف اقتصاد مولد» در کشور، تاکید کرد: باید این سند جامع نوشته شده و در مجلس مصوب و ابلاغ شود تا شرکت‌ها نیز بدانند تا چه اندازه می‌توانند بزرگ شوند و کار اقتصادی انجام دهند.

«حمیدرضا غزنوی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با صدها تن از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان بر لزوم حمایت از بخش خصوصی، از نبود سند استراتژیک جامع «تعیین‌تکلیف اقتصاد مولد» که مصوب حاکمیت باشد، انتقاد کرد و افزود: بر این اساس، حتی نمی‌دانیم شرکت‌هایی که بزرگ شده‌اند و عمده آنها نیز کار اقتصادی انجام می‌دهند، خوب است یا بد؟

وی یادآور شد: امروز شاهدیم نرخ تشکیل سرمایه منفی است، زیرا شرکت‌ها نمی‌دانند تا کجا می‌توانند فعالیت کنند و بزرگ شوند، بر این اساس تکلیف کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی مشخص نیست؛ در حالی که اگر نقشه راه مصوب داشتیم این اتفاقات پیش نمی‌آمد.

غزنوی تصریح‌ کرد: باید تلاش کنیم نگارش و تصویب چنین سند جامع و برنامه استراتژیکی در برنامه هفتم توسعه نیز وارد و مصوب شود تا چراغ راهی برای صنایع، بنگاه‌ها و کارآفرینان کشور باشد.

وی اظهار داشت: امروز شاهدیم در مجلس و دولت تصمیماتی برای بخش مولد اقتصاد کشور گرفته می‌شود که در عمده جلسات مربوطه، اهالی آن صنایع مشارکتی ندارند و دخیل نیستند، در حالی که برای کار جامع و درست باید تشکل‌ها از ابتدا مشارکت داشته باشند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه شاهدیم اقدام خاصی در زمینه موضوع خصوصی سازی انجام نمی‌شود، افزود: روش ‌ها همچنان همان روش‌ها است و تقویت بخش خصوصی دنبال نمی‌شود.

لزوم تامین سرمایه در گردش بانک‌ها

وی در ادامه اظهار داشت: نظام اقتصادی کشور بانک‌محور است و به‌گونه‌ای طراحی شده که واحدها، بنگاه‌ها و صنایع باید از بانک‌ها تامین سرمایه کنند.

غزنوی گفت: وقتی سرمایه در گردش برای واحدها وجود داشته باشد، تولید راه افتاده و مشکل کیفیت، قیمت‌ها و تنوع محصولات کاهش پیدا می‌کند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران ادامه‌داد: این در حالی است که شاهدیم از مهرماه امسال بانک‌ها فرآیند تسهیلات‌دهی را متوقف کرده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: تسهیلات تکلیفی ابلاغی از سوی مجلس و پایین بودن سرمایه ثبتی بانک‌ها، دو دلیل اصلی این مساله است و تاکنون هیچکس برای رفع این مشکل اقدام نکرده است.

غزنوی بیان‌داشت: جالب آنجاست که همه از این مساله ابراز نگرانی می‌کنند، اما در عمل، نه دولت و نه مجلس کاری در این خصوص انجام نداده است.

وی اضافه‌ کرد: از طرفی، باید تکلیف سرمایه بانک‌ها نیز مشخص و کار ریشه‌ای برای تسهیلات انجام شود، اما هیچ‌کس به فکر نیست.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران خاطرنشان‌کرد: آنچه که از سوی برخی مسوولان در زمینه پرداخت تسهیلات هم عنوان شده، در حقیقت مربوط به سال گذشته است که زمان آن تمدید شده بود و انتظار می‌رود در حالی که تورم امسال ۴۰ درصد اعلام شده، امسال در مقایسه با سال گذشته تسهیلات نیز ۴۰ درصد افزایش یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *